ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,746
bullet.png Najnowszy użytkownik: Zuza1108

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Podsumowanie ankiety
 


Podsumowanie ankiety.


 
Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji
 


Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji



Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa

Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21.12.2010 roku.

Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność" negatywnie ocenia i w całości odrzuca projekt ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21 grudnia 2010 r.

Nadesłany tekst postrzega jako kontynuację zmian w prawie oświatowym, których końcowym efektem ma być likwidacja obecnego systemu edukacji. Odnosząc się do treści projektu SKOiW NSZZ „Solidarność" stawia dwa zasadnicze pytania:

1. w oparciu o jakie badania, kiedy i przez kogo przeprowadzone MEN stwierdza, że obecny stan jest zły i wymaga całkowitej zmiany?

2. na jakiej podstawie minister Hall stwierdza, że w wyniku zburzenia obecnego systemu i wprowadzenia projektowanych zmian jakość polskiej edukacji ulegnie znaczącej poprawie?

Bez odpowiedzi na te fundamentalne pytania nie można odnieść się w odpowiedzialny i merytoryczny sposób do szczegółowych zapisów nadesłanego projektu. Tym bardziej że, o tym, jak w praktyce będzie wyglądało sprawowanie nadzoru pedagogicznego dowiemy się dopiero wówczas, kiedy Minister Edukacji Narodowej wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 22 omawianej ustawy. To co stanowi o istocie projektu jest zawarte w aktach wykonawczych - rozporządzeniach, na które tylko strona rządowa ma wpływ bo ich opiniowanie nie jest wiążące.

Projektowane zmiany mają charakter nieodwracalny: jest w nich mowa o przekazaniu majątku likwidowanych instytucji i tworzeniu nowych. Zakładanych 7 regionalnych ośrodków edukacji nie przystaje do obecnego podziału administracyjnego kraju i sprowadza duże miasta wojewódzkie do podrzędnej roli w edukacji. Nadzór pedagogiczny Regionalnego Ośrodka Jakości Edukacji obejmować będzie 2-3 województwa, co znacznie utrudni zbieranie danych, a także oddali faktyczny nadzór od szkół i placówek. Dotychczasowy nadzór pedagogiczny składał się z ewaluacji, kontroli i wspomagania. W projekcie omawianej ustawy wspomaganie nie jest już elementem nadzoru. Osłabi to w istotny sposób jakość nadzoru i doprowadzi do zbytniej formalizacji i biurokratyzacji przy ocenianiu procesu dydaktyczno-wychowawczego .

Ponadto, bardzo poważne wątpliwości budzą zapewnienia Pani Minister umieszczone w uzasadnieniu do projektu, że proponowane zmiany nie pociągają skutków finansowych. Czy przewidywane „oszczędności" wynikające z likwidacji 16 kuratoriów oświaty są porównywalne do kosztów jakie wiążą się z projektowanymi zmianami? Czy też, cytując wypowiedź pani wiceminister dla Dziennika Polskiego z dnia 22.12 2010 r. „na nowe twory ma pójść 700 min złotych - to pieniądze unijne", chodzi wyłącznie o zagospodarowania tych pieniędzy?

Mając powyższe na uwadze, SKOiW NSZZ „Solidarność" kolejny raz wnosi o merytoryczną, ponad polityczną debatę na temat kształtu polskiego systemu edukacji.

Z poważaniem

Ryszard Proksa Przewodniczący SKOiW NSZZ „ Solidarność "
 
O nauczycielach , bez nauczycieli
 


O nauczycielach , bez nauczycieli


Ministerstwo Finansów wraz z samorządami przygotowuje pakiet deregulacyjny, który da władzom lokalnym więcej swobody w gospodarowaniu pieniędzmi. Ma to poprawić ich sytuację finansową i ułatwić wdrożenie ostrzejszych reguł dotyczących zadłużania.
Samorządowcy mówią o ograniczeniu nauczycielskich przywilejów, zniesieniu sztywnych limitów zatrudnienia w ośrodkach pomocy społecznej i możliwości samodzielnego ustalania lokalnych podatków bez ulg narzuconych przez posłów.
MF i samorządowcy biorą pod uwagę, że zmiany trzeba będzie podzielić na dwa pakiety. Pierwszy pod obrady rządu trafi najpóźniej w marcu, drugi - z początkiem 2012 r.



 
Sposób wynagradzania nauczycieli jest nieprzejrzysty
 


Sposób wynagradzania nauczycieli jest nieprzejrzysty



Trzeba uprościć system wynagrodzenia nauczycieli i zlikwidować kilkanaście składników, a zwiększyć pensję zasadniczą.
 
Z bloga Pani Minister
 


Z bloga Pani Minister



Ostatnio otrzymuję szczególnie poruszające listy od nauczycieli przedszkoli, świetlic, bibliotekarzy.

Bardzo mi przykro, że są tacy, który wykorzystując ludzką wrażliwość ciągle straszą. Już jakiś czas temu pisałam tu: skończcie straszyć. Ani status nauczyciela, ani gwarantowana prawem minimalna wysokość wynagrodzenia, ani uzyskany awans zawodowy nie są zagrożone w wypadku żadnego z nauczycieli. Również nauczycieli-bibliotekarzy, nauczycieli świetlic, przedszkoli, pedagogów, psychologów, zatrudnionych w szkołach, poradniach i innych placówkach oświatowych. Oczywiste jest, że inaczej niż w wypadku nauczycieli realizujących w szkołach obowiązkowe zajęcia edukacyjne (czasami potocznie nazywanych "tablicowymi"), jest i powinien być uregulowany ich czas pracy. Jeśli dziennikarze, działacze związkowi, samorządowcy, czy ktokolwiek inny przypisuje mi, że chcę zabrać status nauczyciela lub należny szczebel awansu czy wynagrodzenie, którejś z tych wymienionych wyżej grup nauczycieli, po prosu wprowadza w błąd tych którzy z pewnością na to straszenie wcale nie zasługują. Jeśli robi to ze świadomym celem politycznym czy wyborczym, trzeba mu powiedzieć, że kłamie. Proszę skończyć z przypisywaniem mi intencji, których nie mam.



Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. listopada 2025 12:00
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum