ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Z bloga Pani Minister
 


Z bloga Pani Minister


13-05-2010
Biblioteki w szkołach też będą!
Po moim poprzednim wpisie, dementującym przypisywane mi różne zamiary likwidacyjne, otrzymałam kilka pytań od środowiska bibliotekarzy. Prawdą jest, że to środowisko straszono również – zamiarem likwidacji bibliotek szkolnych.

Tę pogłoskę również dementuję!

Biblioteki w szkołach mają dalej istnieć, a chciałabym, żeby nawet były wyposażone lepiej, czynne dłużej i mogły służyć całemu lokalnemu środowisku, jeśli innych bibliotek w okolicy brakuje. Będę sprzyjać propozycjom rozwiązań to umożliwiających. Ale uczeń i nauczyciel bibliotekę muszą mieć w szkole!

28-12-2010
Wczorajsza gazeta wznieciła znowu niepokoje w środowisku bibliotekarzy, pojawiające się już jakiś czas temu. Ponieważ dostaję od przedstawicieli tego środowiska listy, niżej zacytuję swoją odpowiedź na jeden z nich. Myślę, że wyprzedzi ona kolejne listy na ten sam temat.

...Bardzo mi przykro, że w gazecie ukazał się artykuł przypisujący mi intencje, których nie mam. Doceniam rolę nauczycieli-bibliotekarzy w szkołach. Na pewno powinni mieć oni prawo do awansu zawodowego, takiego jak wszyscy inni nauczyciele. Temat, który zdarzało mi się poruszać, to stworzenie możliwości aby lokalnie - tam gdzie może być taka potrzeba - stworzyć możliwość działania bibliotek szkolnych w wakacje, czyli uczynienia z bibliotek szkolnych (także ze świetlic), miejsc nie-feryjnych. Jak wiadomo wielu nauczycieli, z wielu placówek oświatowych (na przykład przedszkola, poradnie), funkcjonuje obecnie w rytmie nie-feryjnym i mają status nauczyciela (inaczej uregulowane prawo do urlopu). Ponieważ wcale nie wszędzie pewnie są takie potrzeby, mówiłam tu o możliwości lokalnej, a nie zmianie centralnej. Połączonej oczywiście z lokalnym systemem wynagradzania, motywowania itp. Chodziło mi o to, żeby w miejscach gdzie dzieci nie mają zafundowanych przez rodziców atrakcyjnych ferii czy wakacji, miały dostęp do książki i profesjonalnej opieki. Ten pomysł oczywiście wymaga gruntownych zmian w prawie i bez zmiany Karty Nauczyciela nie może wejść w życie. Dlatego szkoła - także biblioteka i świetlica szkolna - w bardzo wielu miejscach, gdzie mogłaby pełnić ważną rolę w wakacje (choćby przez część wakacji), musi być wtedy miejscem zamkniętym na cztery spusty. Pomimo tego, że to mogłoby być najlepsze miejsce na wakacje dla wielu dzieci mających trudną sytuację domową lub bardzo zapracowanych i nie mających dla nich dużo czasu rodziców. Przy okazji dające szansę na uczenie czytania dla przyjemności, a nie tylko dlatego, że zadano kolejną lekturę. Czyli na realizację misji Państwa - bibliotekarzy szkolnych - w szerszym zakresie...

 
Z bloga Pani Minister
 


Z bloga Pani Minister


19-12-2010
Jak doceniać nauczycieli?
Ostatnio w mediach pojawiła się znowu dyskusja o Karcie Nauczyciela. Chciałabym, żeby to był dokument z którym nauczyciele czują się dobrze i który daje możliwość jak najlepszego motywowania ich do wyróżniającej się pracy. Natomiast od czasu jak tu poinformowałam, że ruszyły prace Zespołu zajmującego się Kartą, bardzo niewiele się w tej sprawie zmieniło. Zespół spotyka się i próbuje dojść do porozumienia. Ja na to porozumienie czekam.

Często, również za pośrednictwem tej strony, dostaję listy od nauczycieli którzy chcieliby czuć się bardziej doceniani w swojej pracy, którzy martwią się o publiczny wizerunek swojego zawodu. Skarżą się na różne zapisy Karty nauczyciele i dyrektorzy szkół, samorządowcy i związkowcy. Dlatego proszę Zespół o dobre pomysły i szukanie zgody. Tymczasem łatwo się narzeka, zaś konstruktywnie proponuje trudno. Każdy, nawet drobny, pojawiający się na forum Zespołu pomysł jest gruntownie krytykowany. Ostatnio prosiłam o nie powtarzanie już uwag krytycznych, tylko jedynie proponowanie lepszych pomysłów. Zobaczymy co to przyniesie.
 
Stanowiska związków
 


Stanowiska związków



Solidarność

Komunikat ze spotkania Zespołu Opiniodawczo-Doradczego do Spraw Statusu Zawodowego Nauczycieli

W dniu 15.12.2010 r. odbyło się kolejne spotkanie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego do Spraw Statusu Zawodowego Nauczycieli przy Ministrze Edukacji, podczas którego zapoznano się z opiniami przedstawicieli różnych organizacji i ministerstw do przedstawionej na poprzednim spotkaniu prezentacji min. Hall. Strona związkowa odrzuciła prawie wszystkie pomysły przedstawione przez ministerstwo, wytykając niekonsekwencje propozycji i bardzo dużą i niebezpieczną dla polskiej oświaty decentralizację, która może doprowadzić do deregulacji systemu i obniżenia jakości nauczania polskiej młodzieży. Strony spotkania pozostały na swoich wcześniej przedstawionych stanowiskach i nie wniosły nowych rozwiązań. W związku z taką sytuacją ministerstwo złożyło wniosek o przedłużenie prac zespołu do 30.06.2011 r. Strona samorządowa poinformowała, że swoje stanowisko do propozycji MEN przedstawi w drugiej połowie stycznia 2011 r.

ZNP


Stanowisko ZG ZNP z dnia 14 grudnia 2010 r. w sprawie statusu zawodowego nauczycieli

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego stwierdza, że propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące zmian statusu zawodowego nauczycieli są nie do przyjęcia przez środowisko nauczycielskie. Proponowana głęboka decentralizacja w zakresie czasu pracy nauczycieli, wynagrodzeń, zatrudniania, awansu zawodowego doprowadzi do destabilizacji zawodu i osłabi jego prestiż.

ZNP zdecydowanie sprzeciwia się:

* objęciu Kartą Nauczyciela tylko tzw. nauczycieli "tablicowych",
* określaniu pensum dydaktycznego na poziomie szkoły,
* określaniu czasu pracy i urlopu dla nauczycieli innych niż "tablicowi" na poziomie lokalnym,
* włączeniu do systemu wynagrodzeń funduszu świadczeń socjalnych, dodatku wiejskiego i mieszkaniowego oraz środków przeznaczonych na urlopy dla poratowania zdrowia,
* dalszej decentralizacji systemu wynagradzania nauczycieli,
* zmianie zasad zatrudniania nauczycieli,
* zwiększeniu pensum dydaktycznego między innymi poprzez ustawowe określenie rocznej minimalnej liczby godzin dla nauczycieli "tablicowych",
* przedstawionej koncepcji uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest gotowy do dalszych prac nad zmianami pragmatyki zawodowej nauczycieli, które przyczynią się do rzeczywistego wzmocnienia pozycji i autorytetu nauczyciela, w ramach powołanych przez Ministra Edukacji Narodowej zespołów: ds. statusu zawodowego nauczycieli, ds. warunków i czasu pracy nauczycieli oraz ds. struktury wynagrodzeń nauczycieli.
 
Związki zawodowe muszą poznać los szkoły
 


Związki zawodowe muszą poznać los szkoły


Uchwała o likwidacji lub zamiarze likwidacji szkoły musi być przedstawiona do zaopiniowania związkowi zawodowemu. Taką wykładnię, wiążącą wszystkie sądy administracyjne, ustalił 29 listopada siedmioosobowy skład Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Uchwały o zamiarze likwidacji i o likwidacji szkoły publicznej podejmują rady gmin na podstawie art. 59 ustawy o systemie oświaty. Często takie decyzje są zaskarżane do sądów, niejednokrotnie przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i „Solidarność”. Orzecznictwo sądów administracyjnych było jednak do tej pory rozbieżne. W ustawie o związkach zawodowych znajduje się przepis (art. 19 ust. 1 i 2) dający reprezentatywnym organizacjom związkowym prawo do opiniowania założeń i projektów aktów prawnych. Wątpliwości budziła jednak kwestia, czy uchwała o likwidacji lub zamiarze likwidacji szkoły jest aktem prawnym, który musi być przedstawiony do zaopiniowania właściwym władzom związkowym, czy też indywidualnym aktem organizacyjnym, który tego nie wymaga. Sądy orzekały więc, że nie zasięgnięcie opinii związku zawodowego jest naruszeniem prawa, które upoważnia do stwierdzenia nieważności uchwały.



 
Może ten news wzbudzi większe zainteresowanie?
 


Może ten news wzbudzi większe zainteresowanie?


Anna Mucha gra wprawdzie w serialu Prosto w serce będącym polską wersją południowoamerykanskiej produkcji, ale to okazało się za mało, by wzbudzić zainteresowanie odtwórczyni głównej roli w pierwowzorze. Natalia Oreiro nie znalazła niestety czasu by spotkać się z polską "celebrytką".
Pojechałam do Argentyny i byłam bliska spotkania z Natalią, ale niestety do tego nie doszło - żali się Mucha w tygodniku Gwiazdy. Ale liczę na to, ze uda nam się w końcu porozmawiać i wymienić się doświadczeniami.
Cóż, bycie polską gwiazdą wymaga przyzwyczajenia do poniżeń za granicami kraju, w szczególności do bycia wycinanym z filmów. Wynika to z faktu, że polscy "celebryci" są na świecie całkowicie anonimowi.


Źródło: Pudelek





Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]