Do 2013 r. resort edukacji ma do dyspozycji w ramach centralnego priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki około 4 mld zł. Aby pieniądze te nie przepadły muszą być wydane przed 2015 r. Z końcem roku 2010 MEN miało zatwierdzone przez Komisję Europejską jedynie 10 proc. płatności. W tym tempie strona polska może nie wykorzystać nawet około 3 mld zł. wcześniej zaplanowanych na projekty edukacyjne. Ten wynik lokuje MEN wśród instytucji najwolniej wdrażających Program Kapitał Ludzki.
Zdaniem ekspertów, na jakich powołuje się „Dziennik Gazeta Prawna”, popełniony został błąd systemowy w czasie projektowania i planowania wydatków unijnych. Zbyt dużo pieniędzy przeznaczonych zostało na działania koncepcyjne, i badawcze związane z jakością pracy szkół oraz standardami prawnymi, a zbyt mało oddano do dyspozycji placówkom oświatowym oraz samorządom. Spośród około 1 mld zł przeznaczonego na dodatkowe zajęcia w szkołach, do wydania pozostało jedynie ponad 250 mln zł.
Z tymi zarzutami nie zgadza się resort edukacji. Ministerialni urzędnicy twierdzą, że ze środków unijnych przygotowane są założenia i rekomendacje dotyczące reform, nie zaś same reformy. Ten proces z przyczyn naturalnych jest czasochłonny, a ponoszone w jego czasie nakłady nie przynoszą szybko widocznych efektów. Oprócz tego MEN podkreśla, że nie ma możliwości dokonania przesunięcie wcześniej zaplanowanych kwot pomiędzy priorytetami i przeznaczyć ich np. na wyposażenie szkół.
Wakacje krótsze o miesiąc, lekcji więcej do czterech w tygodniu - proponują samorządy nauczycielom.
Wakacje krótsze o miesiąc, lekcji więcej do czterech w tygodniu - proponują samorządy nauczycielom.
To wspólne stanowisko związków gmin i powiatów przygotowane dla Ministerstwa Edukacji.
Samorządowcy proponują w nim zmiany w Karcie nauczyciela. Jest wśród nich skrócenie wakacji o miesiąc, wydłużenie tygodnia pracy "przy tablicy" do czterech godzin (teraz nauczyciel w ramach etatu musi przeprowadzi 18 godzin lekcyjnych w tygodniu, z reszty czasu nikt go nie rozlicza) oraz rezygnacja z niektórych dodatków do pensji, np. wiejskiego (teraz jest to 10 proc. dla nauczycieli z miast poniżej 5 tys. mieszkańców). Z kilkunastu dodatków zostałyby tylko: motywacyjny, funkcyjny i za wysługę lat.
Gminy likwidują podstawówki: za mało dzieci, za duże koszty. Rodzice protestują, bo to jedyne centra kultury.
Ten rok może być rekordowy pod względem liczby szkół wytypowanych przez samorządy do likwidacji, przekształcenia bądź oddania ich do prowadzenia przez lokalne stowarzyszenia. Zmienione przepisy dają samorządom pełną swobodę.
– Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z kwietnia 2009 r. zniosła wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty – tłumaczy Marek Kondziołka z kuratorium w Rzeszowie. Do końca lutego gminy mają tylko poinformować kuratorium o takim zamiarze, ale opinia kuratora nie jest już dla nich wiążąca. W poprzednim roku rzadko korzystały z tej możliwości, bo były wybory samorządowe.
Uczniowie mogą wrócić do szkół już w połowie sierpnia. Ministerstwo Edukacji chce zmienić kalendarz roku szkolnego w "trosce o ich bezpieczeństwo" podczas piłkarskich mistrzostw Europy.
O możliwych zmianach minister edukacji Katarzyna Hall wspominała już na wrześniowym Kongresie Oświatowym w Warszawie. - Mówiła, że miasta boją się o bezpieczeństwo uczniów - przypomina sobie Gabriela Olszowska, dyrektorka Gimnazjum nr 2 w Krakowie.
Karta Nauczyciela do zmiany: 52 dni urlopu zamiast 78
Karta Nauczyciela do zmiany: 52 dni urlopu zamiast 78
Nie 78, a 52 dni robocze urlopu w roku dla nauczycieli, a dla przedszkolanek tylko 35 dni – to jedna z propozycji zmian w Karcie nauczyciela. Ich pakiet wypracowali wspólnie przedstawiciele gmin, powiatów i województw zasiadający w zespole opiniodawczo-doradczym do spraw statusu zawodowego nauczycieli powołanym przez ministra edukacji. Jak dowiedział się „DGP”, mają one zostać zaprezentowane na najbliższym posiedzeniu zespołu.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,304,653 unikalne wizyty