Prawie 1 tys. nieletnich czeka na umieszczenie w młodzieżowym ośrodku socjoterapii (MOS) lub młodzieżowym ośrodku wychowawczym (MOW). Mimo że od 2004 r. o połowę – z 3,5 do 7,4 tys. – zwiększyła się liczba dostępnych tam miejsc, liczba oczekujących na nie się nie zmniejsza.
Jest to m. in. efektem wzrostu liczby dzieci kierowanych tam przez sąd. W 2005 r. było to 2,6 tys. postanowień, w ubiegłym roku już 4 tys.
Problemem związanym z funkcjonowaniem MOS i MOW, a zwłaszcza skuteczną realizacją postanowień sądowych zajmuje się od 2007 roku specjalny rządowy zespół działający przy resorcie sprawiedliwości. Wchodzący w jego skład przedstawiciele ministerstw i policji nie wypracowali jednak do tej pory zmian, które usprawniłyby wadliwy system. O spotkanie z przedstawicielami zespołu i przedstawienie aktualnych jego prac wystąpił właśnie Marek Michalak, rzecznik praw dziecka.
Czy trzecioklasista myśli według schematu czy przeciwnie – ma własną strategię rozwiązania matematycznego zadania? Czy potrafi wydobyć przesłanie tekstu, a może tylko umie znaleźć informacje, o które się go prosi? Na ile na to, co wie i potrafi, wpłynęła szkoła, a ile zależy od tego, co wyniósł z domu?
Na takie pytania ma odpowiedzieć ogólnopolski test umiejętności językowych i matematycznych trzecioklasistów. Na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) przygotowuje go zespół naukowców. Test współfinansuje UE.
Konflikt nauczyciela z dyrektorem szkoły uzasadnia zwolnienie
Konflikt nauczyciela z dyrektorem szkoły uzasadnia zwolnienie
Pracodawca, który zwolni nauczyciela niezgodnie z prawem, musi przywrócić go do pracy. Może tego uniknąć, jeśli wykaże, że był skonfliktowany z pracownikiem.
Dyrektor liceum na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela (KN) rozwiązał umowę z mianowanym pedagogiem historii. Argumentował to zmianą planu nauczania. Ten odwołał się do sądu I instancji, przed którym doszło do ugody. Dyrektor zobowiązał się przywrócić nauczyciela do pracy i zatrudnił go na trzy miesiące. Po tym okresie dyrektor ponownie rozwiązał stosunek pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 5 KN. Jako przyczynę wskazał zmiany organizacyjne uniemożliwiające dalsze zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin.
W czasie urlopu dla poratowania zdrowia nauczycielowi przysługuje comiesięczne wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek za wysługę lat.
Nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony po przepracowaniu co najmniej siedmiu lat w szkole może zwrócić się do dyrektora placówki oświatowej o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Najpierw urlop ten musi zalecić lekarz i wystawić orzeczenie. Może on trwać trzy, sześć, dziewięć lub dwanaście miesięcy. Natomiast nauczycielowi, któremu do nabycia prawa do emerytury brakuje mniej niż rok, urlop dla poratowania zdrowia nie może być udzielony na czas dłuższy niż do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym nauczyciel nabywa uprawnienia emerytalne. Po otrzymaniu orzeczenia lekarskiego pedagog składa podanie o urlop do dyrektora placówki oświatowej, w której pracuje.
RYSZARD KRAWCZYK: Prawie 80 proc. samorządów nie zapewnia nauczycielom w terminie wypłat średnich płac.
W tym roku samorządy po raz pierwszy są kontrolowane przez regionalne izby obrachunkowe (RIO) w zakresie zapewniania średnich płac nauczycieli. Czy gminy musiały wypłacać nauczycielom nowy dodatek uzupełniający?
Tak. 2165 z 2808 samorządów musiało przeznaczyć 250,3 mln zł na wypłatę dodatku. Blisko 77 proc. samorządów w ciągu 2009 roku nie zapewniało średnich płac i musiały do końca stycznia wypłacać wyrównanie.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,302,056 unikalne wizyty