List Minister Edukacji Narodowej do dyrektorów i nauczycieli
List Minister Edukacji Narodowej do dyrektorów i nauczycieli
Oto fragment listu: Ostatnia nowelizacja Ustawy – Karta Nauczyciela została wypracowana w dyskusji w ramach Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty, w skład którego wchodzą przedstawiciele reprezentatywnych związków zawodowych, ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego oraz strony rządowej. Rozwiązania przyjęte w tej nowelizacji są kompromisem pomiędzy stanowiskami strony związkowej, strony samorządowej oraz wynikami raportów Najwyższej Izby Kontroli, a także opiniami i sygnałami docierającymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej od szerokiego środowiska zainteresowanego sprawami oświaty.
Warto poczytać, co o tej "dyskusji" twierdzą chociażby oba związki zawodowe - szczególnie o ustaleniach dotyczących powiązania wysokości pensji nauczycielskich ze średnią krajową.
I drugi fragment - jeszcze piękniejszy:
Zależy mi, jako Ministrowi Edukacji Narodowej, który ceni pracę wykształconych i doświadczonych nauczycieli, na tym, aby po urlopie dla poratowania zdrowia byli oni zdolni do ponownego podjęcia pracy w systemie edukacji. Dlatego też w ostatniej nowelizacji Ustawy - Karta Nauczyciela nauczyciele ubiegający się o urlop dla poratowania zdrowia zostali objęci opieką lekarza medycyny pracy.
Tu pani minister wykazała się wyjątkowym poczuciem humoru. Monty Python niech się schowa.
A może jeszcze taki fragmencik?
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią począwszy od 1 kwietnia tego roku rozpoczynamy wdrażanie planu podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli o ok. 15,8 proc. w ciągu trzech lat.
Zaległe zaniechania waloryzacji płac oraz prognozowany w latach 2018-2020 wzrost cen towarów i usług łącznie spowodują, że ogłoszony poziom podwyżek ledwie pokryje inflację. Tak więc nie może być mowy o jakiejkolwiek podwyżce płac nauczycieli, a jedynie o ich znikomej waloryzacji.
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
od 1 stycznia 2018 r. funkcjonuje Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 16 maja 2016 r. w przypadku zatrudniania, a także innych form współpracy (np. wolontariat) w ramach działalności związanej z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub opieka nad nimi pracodawca lub inny organizator ma obowiązek sprawdzenia, czy dane osoby zatrudnianej lub współpracującej na innych zasadach są zamieszczone w ww. rejestrze. Zachęcamy do zapoznania się z pismem przesłanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości, adresowanym do wszystkich jednostek zajmujących się edukacją, wychowaniem, leczeniem i opieką nad małoletnimi.
"Jesteśmy rozgoryczeni". Solidarność Oświaty z Gdańska pisze do minister edukacji
"Jesteśmy rozgoryczeni". Solidarność Oświaty z Gdańska pisze do minister edukacji
Zarząd Solidarności Oświaty w Gdańsku napisał list otwarty do minister edukacji Anny Zalewskiej, a w nim: “Nie ma co ukrywać, że wielu naszych członków jest zawiedzionych i rozgoryczonych. Mówimy wprost o swej negatywnej ocenie działań MEN w zakresie podwyżek, zmian w Karcie nauczyciela, awansu zawodowego, oceniania nauczycieli, urlopów zdrowotnych”.
W liście skierowanym do minister edukacji w rządzie PiS Anny Zalewskiej, Solidarność Oświaty Regionu Gdańskiego definiuje aż 19 problemów w oświacie.
Jak powiedział Wojciech Książek, przewodniczący Sekcji Gdańskiej Solidarności Oświaty, słowo pisane jest bardziej wiążące niż mówione, dlatego oczekuje on, że minister Zalewska udzieli gdańskiej Solidarności odpowiedzi na piśmie “w przewidywalnym terminie”.
Książek podkreśla, że głównym problemem są wciąż niskie zarobki nauczycielek i zbyt niskie, zdaniem Solidarności, podwyżki: - Doprowadzi to do selekcji negatywnej, bo młodzi ludzie po studiach nie przyjdą pracować do szkoły, jeśli nawet w Biedronce na kasie dostaną wyższą pensję.
W liście wysłanym z Gdańska do minister edukacji czytamy: “Nie ma co ukrywać, że wielu naszych członków jest zawiedzionych i rozgoryczonych z powodu braku uwzględnienia postulatów i opinii oświatowego środowiska związkowego (szczególnie osób wspierających obecną koalicję rządzącą). Mówimy wprost o swej negatywnej ocenie działań MEN w zakresie podwyżek, wielu zmian w Karcie nauczyciela: awansu zawodowego i oceniania, urlopów zdrowotnych”.
Dalej autorzy - Barbara Kamińska, Anna Kocik i Wojciech Książek z gdańskiej Solidarności Oświaty - przedstawiają wykaz aż 19 problemów w oświacie:
Płace. Domagamy się wzrostu wynagrodzeń o 15% od stycznia 2018 r. Zwracamy też uwagę, że potrzebne jest wprowadzenie stałego mechanizmu waloryzacji wynagrodzeń. Awans zawodowy. Solidarności nie podoba się, że awans zawodowy wydłużono z 10 do minimum 15 lat i wprowadzono oceny zawodowe co trzy lata. Urlopy: dlaczego MEN zredukował możliwość skorzystania z urlopów zdrowotnych dla nauczycieli, na co nie było i nie ma ich przyzwolenia? Nakłady na oświatę. Co MEN zamierza zrobić, aby udało się podnieść nakłady z budżetu państwa na edukację do co najmniej 5 procent PKB oraz czy zamierza się wprowadzić system finansowania szkół oparty na analizie rzeczywistych kosztów zadań edukacyjnych? Godziny “pokarciane”, czyli bezpłatne zajęcia dodatkowe. Jakie działania zamierza podjąć MEN w sprawie tzw. godzin “pokarcianych” (czyli godzin darmowych) oraz związanego z nimi procederu wywierania presji przez dyrektorów na nauczycieli, aby wykonywali zajęcia edukacyjne w formie wolontariatu? Określenie maksymalnej liczebności uczniów w oddziałach szkolnych. Problem staje się szczególnie ważny od roku szkolnego 2019/2020, gdy przez cztery lata w szkołach ponadpodstawowych spotkają się dwa roczniki uczniów.
Czy MEN zamierza wprowadzić zmiany w kształceniu nauczycieli? Biurokracja szkolna. Jakie działania zamierza podjąć MEN na rzecz ograniczenia do niezbędnego minimum biurokracji szkolnej? Przywrócenie obowiązku corocznych negocjacji ze związkami zawodowymi regulaminów wynagradzania nauczycieli.
Chwalić, czy nie chwalić?
Pochwały to temat wzbudzający coraz więcej kontrowersji. Z jednej strony może wydawać się, że nie warto poświęcać mu wiele uwagi – przecież każdy wie, jak chwalić, to proste! Z drugiej strony można coraz częściej natknąć się na opinie, że chwalenie nie jest niczym dobrym, a nawet na takie stwierdzenia, które mówią, że chwalenie jest jednym z najpoważniejszych błędów wychowawczych.
Na przestrzeni lat stosunek do pochwał zmieniał się. Dawniej, w czasach naszych rodziców czy dziadków, a pewnie i wcześniej, pomysł na chwalenie dziecka nie cieszył się dużą popularnością. Przeciwnie - pochwały były uważane za niebezpiecznie, bo mogły dziecko rozpuścić, zawrócić mu w głowie, spowodować, że poczuje się zbyt pewnie. Z tego powodu dzieci były rzadko chwalone.
Im bliżej współczesności tym częściej zwracano uwagę na to, że nie było to korzystne dla rozwoju małego człowieka. Tendencja zaczęła się zmieniać i dzieci do tej pory nie słyszące wielu pochwał zaczęły być nimi zasypywane. Doprowadziło to do sytuacji, w której część z nich słyszy pochwały na każdym kroku: z powodu pięknie zjedzonego obiadu, wspaniale postawionych kroków, cudownie narysowanego obrazka itp.
Niestety, okazuje się, że również nie wpływa to korzystnie na rozwój dzieci - wiele wyrastało w przekonaniu, że wszystko, co zrobią jest fantastyczne. Są to dzieci, które nigdy nie miały okazji odnieść porażki i które nie potrafią sobie z nią radzić. Do tej pory wszystko, co zrobiły, było zakończone sukcesem, a przynajmniej taką informację otrzymywały od otoczenia.
Szkoda naszego czasu
6 lutego (wtorek) odbyło się wspólne posiedzeniu sejmowych komisji edukacji oraz samorządu terytorialnego. Obecni byli przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych. Podjęto temat "zarobków" nauczycieli.
I tyle. Na obszerniejszy opis, szkoda naszego cennego czasu.
To, że jesteśmy w dupie, to jasne.
Problem w tym, że zaczynamy się w niej urządzać.
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Dziękuję za odpowiedź. To jest zindywidualizowana ścieżka kszt. Mam już 4 uczniów razem, piąty ma dołączyć ;-( Dyrekcja twierdzi, że to zgodne z prawem.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,046,202 unikalne wizyty