Beczka śmiechu
Nauczyciele dyplomowani mają mieć swoje 500+. Od 2022 roku dostaną 507 zł dodatku do pensji. Ale nie wszyscy. - To nie jest "kiełbasa wyborcza" - zapewnia Anna Zalewska, minister edukacji.[...]
W przygotowanym przez MEN projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zaproponowano m.in., aby nauczycielowi dyplomowanemu, czyli na najwyższym stopniu awansu zawodowego, legitymującemu się co najmniej 5-letnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz wyróżniającą oceną pracy, przysługiwał dodatek za wyróżniającą pracę.[...]
Dodatek ten miałby wynosić 16 proc. kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Po raz pierwszy dodatek nauczyciele mogliby otrzymać po 1 września 2020 r., jednak pełną wysokość będzie miał dopiero od 1 września 2022 r. Do tego czasu wysokość dodatku będzie corocznie wzrastała. Od 1 września 2020 r. wynosić ma 3 proc. kwoty bazowej, a od 1 września 2021 r. - 6,5 proc. W 2020 r. dodatek wynosiłby 95 zł, w 2021 r. - 206 zł, a w 2022 r. - 507 zł.
- Za otwarcie bram twierdzy jego królewska mość (tu znów długo wymieniał tytuły) ofiaruje waszej książęcej mości województwo lubelskie w dziedziczne władanie!
Zdumieli się słysząc to wszyscy, zdumiał się na chwilę i pan starosta. Już Forgell począł toczyć tryumfującym wzrokiem dokoła, gdy nagle wśród ciszy głuchej ozwał się po polsku do starosty stojący tuż za nim pan Zagłoba:
- Ofiaruj, wasza dostojność, królowi szwedzkiemu w zamian Niderlandy. Pan starosta nie namyślał się długo, uderzył się rękoma w boki i palnął na całą salę po łacinie: - A ja ofiaruję jego szwedzkiej jasności Niderlandy!
W tej samej chwili sala zabrzmiała jednym ogromnym śmiechem. Trząść się poczęły brzuchy i pasy na brzuchach; jedni klaskali w ręce, drudzy zataczali się jak pijani, inni opierali się o sąsiadów, i śmiech brzmiał ciągle.
Potop tom III
500+ dla nauczycieli dyplomowanych? Divide et impera?
500+ dla nauczycieli dyplomowanych? Divide et impera?
W programie „Gość Wiadomości” minister Anna Zalewska powiedziała między innymi: razem przygotowaliśmy ustawę o finansowaniu oświaty, dyskutowaliśmy o podwyżkach, razem dokonywaliśmy zmian w karcie nauczyciela – tam się pojawi 500+ dla nauczyciela dyplomowanego, ale to niespodzianka.
Minister zapowiedziała, że w poniedziałek, 4 września, jej resort przedstawi także inne „niespodzianki”. Ujawniła, że chodzi o dodatkowe środki, m.in. na podwyżki dla nauczycieli.
Przewodniczący ZNP krytycznie o reformie edukacji: "Już nie da się zawrócić. Zwolnienia nauczycieli są faktem"
Przewodniczący ZNP krytycznie o reformie edukacji: "Już nie da się zawrócić. Zwolnienia nauczycieli są faktem"
Reformy edukacji zawrócić się nie da - przyznał w Radiu Gdańsk przewodniczący Związku Nauczycielstwa Polskiego i przypomniał, że przesądził o tym parlament, odrzucając inicjatywę przeprowadzenia referendum. - Teraz trzeba przygotować szkoły do nowego systemu - dodał Sławomir Broniarz.
Według Sławomira Broniarza, trudno oszacować skalę zwolnień pedagogów, jednak najprawdopodobniej sprawdzą się prognozy z końca ubiegłego roku szkolnego. - O tym, ile nauczycieli straci pracę, będziemy mogli mówić 6-7 września, kiedy zajęcia się rozpoczną. Na razie nie zmieniamy zdania, od czerwca mówimy o 10 tysiącach nauczycieli, którzy stracili miejsca pracy, mają rozwiązane lub nieodnowione umowy i ponad 22 tysiącach w niepełnym wymiarze godzin - tłumaczył w Rozmowie Kontrolowanej przewodniczący ZNP.
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Rada KSOiW NSZZ „Solidarność” negatywnie ocenia stan negocjacji i uzgodnień w sprawie zmian statusu zawodowego nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Dotychczasowy przebieg prac uniemożliwił merytoryczną dyskusję, co skutkuje brakiem rzetelnych i konkretnych propozycji poprawy systemu oświaty, nie pozwala na wypracowanie satysfakcjonujących uzgodnień. W tej sytuacji głos przedstawiciela NSZZ "Solidarność" w Zespole ds. statusu zawodowego pracowników oświaty nie został uwzględniony w najważniejszych dla nas sprawach:
- zmiany systemu wynagrodzenia uwzględniającego znaczny wzrost płac,
- zmiany systemu finansowania oświaty,
- standaryzacji warunków pracy.
Wobec powyższego żądamy uzgodnienia konkretnego harmonogramu wprowadzania zmian w statusie zawodowym nauczyciela w terminie do 30.09.2017. Przypominamy, że od 2012 r. pogarszają się warunki życia nauczycieli i pracowników oświaty, którzy nie otrzymywali podwyżek, a obecnie nie korzystają ze wzrostu gospodarczego.
W przypadku braku pozytywnych rozwiązań w wyżej wymienionych sprawach, a szczególnie dotyczących podwyżki wynagrodzeń od 1.01.2018 r. w wysokości co najmniej 15%, podejmiemy zdecydowaną akcję protestacyjną.
Kto zapłaci za zajęcia dodatkowe dla uczniów?
Od 1 września 2017 roku zacznie obowiązywać nowy zapis w Karcie Nauczyciela: Art. 42 ustęp 2d W ramach zajęć i czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W ust.2 pkt 2, o którym mowa powyżej, czytamy co następuje:
Art. 42.
1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7; 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
Z zapisów tych w sposób oczywisty wynika, że nauczyciele w ramach innych zadań statutowych nie prowadzą ani zajęć świetlicowych, ani tych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w paragrafie 6 zostało określone, co należy rozumieć przez zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Jest tam mowa między innymi o zajęciach: rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętność uczenia się, dydaktyczno - wyrównawczych , specjalistycznych (korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno - społeczne oraz inne o charakterze terapeutycznym).
Czy nauczyciele mogą nadal te zajęcia prowadzić? Oczywiście, ale jako zajęcia dodatkowo płatne.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,305,543 unikalne wizyty