Telefony komórkowe w szkołach.
Minister edukacji Francji Jean-Michel Blanquer poinformował, że od września 2018 r. użycie telefonów komórkowych na terenie szkół podstawowych i średnich będzie zabronione.
Podobne rozwiązanie podczas swojej kampanii wyborczej proponował prezydent Francji Emmanuel Macron, a także, jedenaście lat temu, burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg. Jego wysiłki jednak zakończyły się fiaskiem, a rodzice narzekali, że szkoły uniemożliwiają im kontakt z dziećmi. Obecnie nowojorscy uczniowie mogą przynosić komórki do szkoły, ale korzystanie z telefonów dozwolone jest jedynie w uzasadnionych sytuacjach.
Według badań przeprowadzonych przez London School of Economics, uczniowie szkół, w których zabronione jest korzystanie z komórek, osiągają wyniki lepsze o ponad 6,4 proc. w stosunku do tych uczących się w placówkach, gdzie telefony są dozwolone.
Strajk nauczycieli szkół podstawowych w Holandii
Ze względu na strajk nauczycieli domagających się wyższych zarobków oraz lepszych warunków pracy we wtorek nie funkcjonuje w Holandii 90 proc. szkół podstawowych. To drugi strajk nauczycieli szkół podstawowych w tym kraju w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
[...]
Pedagodzy skarżą się też na nadmiar obowiązków i apelują o dodatkowe środki finansowe, które pozwoliłyby na zatrudnienie asystentów. Jak szacuje ministerstwo szkolnictwa, do 2027 roku w holenderskich szkołach podstawowych będzie brakowało ok. 11 tys. nauczycieli.
Nauczyciele ostrzegają, że w przyszłym roku ponownie zastrajkują, jeśli ich żądania nie zostaną spełnione.
Jaka "frekwencja strajkowa" byłaby w Polsce? 10 - 15%? Jedne związki twierdziłoby, że to ich strajk, drugie, że ich, w prasie i w innych mediach żarliby się kto był inicjatorem, kto torpeduje, kto jest "zdrajcą i sprzedawczykiem" itd., itp. A władza zaciera ręce. OTO POLSKA WŁAŚNIE!!!
Przymusowy wolontariat? Ciekawy oksymoron.
Dyrektorzy szkół wbrew przepisom zmuszają nauczycieli do pracy w ramach wolontariatu - twierdzi Związek Nauczycielstwa Polskiego. Powodem jest błędna interpretacja przepisów ustawy - Prawo Oświatowe.
Jak się okazuje, Światowy Dzień Wolontariatu, przypadający na 5 grudnia, to święto wielu nauczycieli. Według ZNP organy prowadzące i dyrektorzy szkół nadużywają uprawnień, zmuszając pedagogów do dodatkowej pracy za darmo.
Problematycznym przepisem okazał się art. 109 ustawy - Prawo Oświatowe. Dotyczy on prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Przepis umożliwia zaangażowanie wolontariuszy w prowadzenie takich zajęć, co - jak twierdzą związkowcy - niektórzy uznają za furtkę do przymuszania nauczycieli, by prowadzili te zajęcia za darmo.
ZNP twierdzi, że, to niedopuszczalne.
"Wolontariusze mogą wykonywać pracę na rzecz szkoły jedynie w zakresie rozszerzającym i wzbogacającym działalność statutową szkoły. W zakresie zadań statutowych szkoły może to być praca pomocnicza na rzecz nauczyciela realizującego zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, ale nigdy praca samodzielna." - podkreślają związkowcy. - "W przypadku wymuszania na nauczycielach podejmowania realizacji swoich obowiązków nauczycielskich w ramach wolontariatu – mamy do czynienia z wykorzystywaniem podległości służbowej w celu zawarcia umowy zmierzającej do obejścia prawa." - dodają.
Pedagog szkolny zaatakowany nożem
Jak informuje Radio Olsztyn znane są wyniki kontroli Kuratorium Oświaty przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 2 w Morągu, gdzie jedna z uczennic zaatakowała nożem pedagog szkolną.
Dziewczyna wcześniej leczyła się psychiatrycznie. Wizytatorzy z kuratorium sprawdzali czy szkoła zapewniła jej odpowiednią opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Z zabranych materiałów wynika, że placówka w Morągu dołożyła wszelkich starań by tak było.
14-latka od dłuższego czasu była pod opieką poradni psychiatrycznej. Na tej podstawie od września była objęta indywidualnym tokiem nauczania, czyli lekcje miała organizowane w domu. Feralnego dnia przyszła do szkoły na umówioną wizytę u pedagog. Wtedy też wyciągnęła nóż i zaczęła jej grozić.
Od zdarzenia dziewczyna przebywa w oddziale zamkniętym szpitala psychiatrycznego, kiedy jej stan zdrowia poprawi się, będzie mogła kontynuować naukę indywidualnym tokiem nauczania – co potwierdziła Radiu Olsztyn dyrektor Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w kuratorium w Olsztynie Wiesława Szafrańska-Bortkiewicz. Szkoła cały czas nie komentuje sprawy. Zaatakowana pedagog wróciła do pracy. (red./Radio Olsztyn)
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego w sprawie sytuacji w oświacie
Siedlce, 23 listopada 2017 r.
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" zwraca się do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości Pana Jarosława Kaczyńskiego o poddanie wnikliwej analizie aktualnego stanu reformy edukacji oraz podjęcie stosownych decyzji umożliwiających realne uzyskanie zmian jakościowych w systemie edukacji.
Równocześnie Rada wyraża niepokój spowodowany brakiem otwartości Ministra Edukacji Narodowej na składane przez NSZZ „Solidarność” propozycje wypracowania optymalnych rozwiązań, oczekiwanych od dawna w środowisku oświatowym. Ewidentnym przykładem takiego działania jest uchwalenie Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zwierającej niekorzystne przepisy, pogarszające status zawodowy nauczycieli.
[...]
W roku szkolnym 2016/17 została przeprowadzona reforma edukacji w części odnoszącej się do zmian strukturalnych. Największe konsekwencje tego procesu ponieśli pracownicy oświaty, a w szczególności nauczyciele. To oni, przeżywając osobiste obawy związane z utrzymaniem zatrudnienia, poddawani zmasowanej negatywnej propagandzie środowisk opozycyjnych, często kosztem swojego wolnego czasu, w tym urlopu, przygotowali szkoły do nowego roku szkolnego, a przez kolejne lata będą wdrażać nowe programy, co również będzie wymagało wzmożonego wysiłku i dodatkowej pracy.
W tej sytuacji pracownicy oświaty mają prawo oczekiwać od władzy szacunku dla swojej pracy i pilnego wprowadzenia pozytywnych zmian, zlikwidowania nękających oświatę patologicznych zjawisk.
Tymczasem pierwsze decyzje, m.in. te związane z nierozwiązaniem problemu wynikającego z art. 42 KN (praca za darmo), wydłużeniem awansu zawodowego, wprowadzeniem obowiązkowej oceny co trzy lata
czy ograniczeniem dostępu do urlopów zdrowotnych - to zwyczajne szukanie oszczędności kosztem pracowników, zwiększenie i tak dotkliwej biurokracji oraz demonstracyjny brak zaufania do nauczycieli. Nie może zatem dziwić narastające w polskich szkołach rozczarowanie i poczucie krzywdy.
[...]
Wydłużony, wieloletni proces dochodzenia do stabilizacji zawodowej przy wynagrodzeniach na poziomie najniższej płacy i perspektywa osiągnięcia dochodów poniżej średniej w gospodarce narodowej nie zachęci młodych zdolnych Polaków do podejmowania pracy w oświacie, a może również spowodować odejście nauczycieli o znaczącym dorobku zawodowym.
W tym kontekście stanowczo protestujemy przeciwko rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji o zwiększeniu wynagrodzeń nauczycieli o 15% w przeciągu trzech lat, albowiem zapowiedź wdrożenia podwyżek od kwietnia 2018 roku oznacza, że wyniosą one ok. 13,5%.
Warto podkreślić, że przy uwzględnieniu poziomu inflacji i stratach spowodowanych m.in. wydłużeniem awansu zawodowego, status materialny nauczycieli nie poprawi się, a zwiększone zadania nie zostaną w żaden sposób zrekompensowane.
[...]
Polacy oczekują naprawdę dobrej zmiany. Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" jest gotowa do rozmów i kolejny raz deklaruje wolę wypracowania kompleksowych rozwiązań, które będą dobrze służyć polskiej oświacie.
Ryszard Proksa
przewodniczący KSOiW NSZZ "Solidarność"
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,442,392 unikalne wizyty