Możliwość przekazywania szkół i placówek bez względu na liczbę uczniów lub słuchaczy do prowadzenia związkom międzygminnym lub powiatów. Oznaczać to będzie:
stosowanie Karty Nauczyciela w ograniczonym zakresie (tj. nowy organ prowadzący określał będzie pensum dydaktyczne, wynagrodzenia, sposób zatrudnienia, a także świadczenia socjalne i pracownicze)
ograniczenie uprawnień związkowych określonych w ustawie o związkach zawodowych
pozbawienie pracowników niepedagogicznych statusu pracownika samorządowego (stosunek pracy określi nowy pracodawca)
Możliwość zatrudniania w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi osób niebędących nauczycielami
Możliwość zatrudniania w szkołach podstawowych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy (osoby wspierające nauczycieli).
Zmiany w ustawie - Karta Nauczyciela
Usytuowanie komisji dyscyplinarnych na poziomie organu prowadzącego. Oznacza to m.in., że organ wykonawczy JST będzie powoływał rzecznika dyscyplinarnego spośród pracowników swojego urzędu
Awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na poziomie organu prowadzącego z ograniczoną rolą organu nadzoru pedagogicznego i ekspertów, awans na każdym stopniu ze wzmocnioną rolą rodziców
Nowy system wynagradzania niegwarantujący nauczycielom osiągania średnich na poszczególnych stopniach awansu, z jednoczesną zmianą ustalania prawa do dodatku uzupełniającego
Włączenie do wynagrodzeń dodatków wiejskich, a w konsekwencji obniżenie wynagrodzenia
Rejestrowanie czasu pracy według sposobu i formy określonej przez dyrektora (oznacza to kilkadziesiąt tysięcy sposobów rejestrowania czasu pracy).
Ograniczenie prawa do urlopu dla poratowania zdrowia
Nowy, niekorzystny sposób udzielania urlopów wypoczynkowych w placówkach feryjnych i nieferyjnych
Likwidacja dodatków na zagospodarowanie dla młodych nauczycieli.
Projekt "Gramy w Radę, damy radę!" naprawdę daje radę!
Minęły już dwa miesiące od rozpoczęcia właściwej części projektu "Gramy w Radę, damy radę!" - gry symulacyjnej, w której uczestniczą drużyny młodzieżowe z województw podlaskiego, świętokrzyskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
Jednak zacznijmy od początku. O co chodzi w projekcie? Gra symulacyjna przygotowana przez ekspertów ds. samorządności lokalnej ma przybliżyć młodzieży zadania i wyzwania stojące przed Młodzieżowymi Radami, aby po zakończeniu projektu powstały konkretne zespoły, które stworzą Młodzieżowe Rady w miastach, gminach lub powiatach, z których pochodzą nasi uczestnicy.
Kto jest odpowiedzialny za to całe zamieszanie? Przede wszystkim jest to Fundacja Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa we współpracy z partnerami lokalnymi: Fundacja Aktywizacji i Rozwoju Młodzieży z województwa świętokrzyskiego, Stowarzyszenie Klub Pro Publico Bono z województwa warmińsko-mazurskiego, Fundacja Edukacji i Twórczości z województwa podlaskiego oraz partner zagraniczny - Fundacja im. Ferenca Rakocziego II z Węgier.
Trzydzieści dwie drużyny złożone z uczniów gimnazjum i liceum, pod opieką doświadczonych tutorów, zmagają się z bardzo różnorodnymi zadaniami. Już promowali się w Internecie, nagrywali filmiki promocyjne, przeprowadzali ankiety na temat potrzeb młodzieży w ich okolicy. Zmagania się zacięte i ekipy zaskakują kreatywnością i zaangażowaniem. Aktualnie organizują spotkania ze społecznością lokalną, a dodatkowe punkty mogą zdobyć udzielając się w akcji Szlachetna Paczka.
Szczegóły odnośnie projektu możecie znaleźć na stronie internetowej, platformie gry oraz na naszym fanpage'u na Facebook'u.
Patronat honorowy: Kuratorium Oświaty w Kielcach oraz Polska Rada Organizacji Młodzieżowych
Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
"Solidarność" i ZNP o proponowanych zmianach w KN.
Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw
[...] Sekcja Krajowa stanowczo występuje też o uchylenie w art. 42 ust. 7 pkt 3 postanowień w części, w jakiej organy prowadzące szkołę, będące jednostkami samorządu terytorialnego, zostały upoważnione do określania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
Po wejściu w życie rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach, organy prowadzące szkoły, w tym jednostki samorządu terytorialnego, zostały upoważnione ustawowo do określania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć psychologów, pedagogów logopedów i doradców zawodowych. Po wejściu w życie rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487), dla zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze zwiększonymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, zaistniała potrzeba zwiększenia zatrudnienia, zwłaszcza nauczycieli o ww. specjalnościach. W tym celu organy prowadzące szkoły, w tym jednostki samorządu terytorialnego, zamiast zwiększyć zatrudnienie, zaczęły zwiększać tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Zjawisko to stało się niemal powszechne w poszczególnych miastach i gminach. Omawianym nauczycielom zwiększany jest wymiar zajęć w sposób dowolny – z dotychczasowej ilości 20 godz./tyg. do wysokości wynoszącej 30, 35 godzin, a były przypadki, że i 40 godz./tyg. Spowodowało to znaczne zróżnicowanie czasu pracy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Obecny stan prawny sprawia również, że nie wiadomo, jaka jest granica dowolności organów prowadzących szkoły w wyznaczaniu norm czasowych dla omawianej grupy nauczycieli oraz, czy przy pozostałych obowiązkach określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN nie jest przekraczany czas pracy wynoszący do 40 godzin w tygodniu – a na pewno jest przekraczany w świetle przeprowadzonych badań i wyliczeń rzeczywistego czasu pracy nauczycieli, wynosząc 46 godzin tygodniowo.
Ustalenie przez jednostki samorządu terytorialnego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów rażąco odbiega od ustalonego ustawowo wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego w art. 42 ust. 3 pkt 3 KN dla większości nauczycieli w wymiarze 18 godz./tyg., podczas gdy praca tej pierwszej grupy nauczycieli z uczniami wymagającymi rozpoznawania ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także rozpoznawania ich indywidualnych możliwości, wymaga większego nakładu sił i energii.
Przepis art. 94 Konstytucji RP nadaje jednostkom samorządu terytorialnego prawo do ustanawiania aktów prawa miejscowego, obowiązującego na obszarze ich działania na podstawie upoważnień zawartych w ustawie. Naszym zdaniem podejmowanie uchwał określających czas pracy psychologów, pedagogów i logopedów nie należy do aktów prawa miejscowego, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ponieważ nie dotyczy regulacji prawnej na obszarze ich działania, lecz dotyczy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach na terenie całego kraju. Ponadto zróżnicowanie czasu pracy omawianych nauczycieli w różnych jednostkach samorządu terytorialnego za wykonywanie tych samych zadań na tych samych stanowiskach pozostaje w sprzeczności z zasadą jednakowego wynagradzania
za wykonywanie tej samej pracy, a także zasadą równego traktowania wyrażoną w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Opinia ZNP
Zamieszczam tylko link, ponieważ nie znalazłem nic na temat sprawy szczególnie nas interesującej (wysokość pensum specjalistów) - chyba, że tracę wzrok, to mnie poprawcie.
Kraków znalazł się wśród 25 najpiękniejszych miast świata według rankingu Reader's Choice Awards. Jego wyniki opublikowało prestiżowe czasopismo podróżnicze "Condé Nast Traveler".
Kraków zajął w rankingu 15 miejsce (wspólnie z Pragą) i okazał się popularniejszy niż Barcelona, Wenecja, Paryż i Sewilla. Za najpiękniejsze miasto na świecie 2013 r. uznano San Miguel de Allende w Meksyku. Swoje głosy na najpiękniejsze miasta oddało 80 tys. czytelników magazynu.
O Krakowie twórcy rankingu napisali m.in. że szczyci się piękną architekturą i czarem minionych lat oraz że pozostawia gości z czymś co zawsze będą kochać i pamiętać. Turyści uznali także, że krakowskie restauracje są kameralne, mają doskonałe jedzenie i rozsądne ceny. Kraków jest jedynym polskim miastem, które znalazło się w rankingu.
Nawet samorządowcy idą czasem po rozum do głowy, w przeciwieństwie do ...
Nawet samorządowcy idą czasem po rozum do głowy, w przeciwieństwie do...
Z projektu nowelizacji Karty nauczyciela powinny zniknąć zapisy o przekazaniu do gmin awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego oraz komisji dyscyplinarnych - uważają samorządowcy. Bez tego nie chcą pozytywnie zaopiniować projektu.
Obecnie organem właściwym do nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego jest nadzór pedagogiczny. Ministerstwo edukacji chce przesunąć to zadanie do gmin, jako organu "usytuowanego bliżej szkoły i za nią odpowiedzialnego".
Zdaniem Ewy Dumkiewicz-Sprawki, dyrektora wydziału edukacji w Urzędzie Miasta Lublin, jeżeli nie ma możliwości, by egzamin w dalszym ciągu był prowadzony przez kuratoria, zadanie powinny przejąć samorządy województw, które mogłyby je zlecić placówkom doskonalenia nauczycieli. Pozwoliłoby to na zachowanie prestiżu tego stopnia awansu zawodowego. Egzamin miał mieć przecież charakter ekspercki. Tymczasem równolegle ze zmianą organu właściwego do nadawania stopnia nauczyciela dyplomowanego następuje obniżenie liczby ekspertów w składzie komisji – zaznacza szefowa lubelskiej oświaty.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,316,988 unikalne wizyty