Jak podaje Gazeta Prawna samorządowcy, którzy za wszelką cenę próbują szukać oszczędności w oświacie i decydują się na przekazywanie szkół gminnym spółkom komunalnym lub stowarzyszeniom rodziców, aby nie stosować Karty nauczyciela, powinni mieć się na baczności.
Związki przy pomocy wojewodów próbują pozbawiać funkcji tych lokalnych działaczy, którzy chcą zmniejszyć wydatki na płace nauczycieli. Pierwszy na takie działanie zdecydował się wojewoda opolski, który podpisał już wniosek do premiera o odwołanie wójta Skarbimierza. Zarzuca mu wielokrotne naruszenie prawa oświatowego i niewłaściwe zarządzanie szkołami.
– To jest pierwszy taki wniosek do szefa rządu o odwołanie kierownika jednostki ze swojej funkcji z tego właśnie powodu – wylicza Jacek Szopiński, rzecznik prasowy wojewody opolskiego.
Sąd Najwyższy wydał orzeczenie (26 czerwca 2013 r.) rozstrzygające ostatecznie sprawę możliwości zwolnienia z pracy nauczyciela przebywającego na urlopie zdrowotnym.
Orzekł on w uchwale, że złożenie przez nauczyciela wniosku o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia lub korzystanie z takiego urlopu nie stanowi przeszkody do rozwiązania z nim stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela. Pomimo tego, że orzeczenie sądu zapadło już po majowych zmianach kadrowych, to jeśli dyrektor szkoły, mimo istnienia obiektywnych przyczyn, nie zdecydował się na rozwiązanie umowy z nauczycielem przebywającym na urlopie dla poratowania zdrowia, może zwolnić go teraz. Okres wypowiedzenia zostanie w tej sytuacji skrócony do miesiąca, a za pozostałą jego część nauczyciel otrzyma odszkodowanie.
Zmasowana akcja internautów związanych z naszą stroną spowodowała, że wszystkie związki zawodowe, Rzecznik Praw Obywatelskich, liczni posłowie z wszystkich opcji politycznych, a także niektóre kluby parlamentarne, zainteresowały się problemem pensum nauczycieli - specjalistów, zwiększanego od jakiegoś czasu przez samorządy w sposób dowolny - nawet do 40 godzin - i bez przyjęcia jakichkolwiek kryteriów, zgodnie z którymi pensum to miałoby być zwiększane. Akcja zaowocowała między innymi wieloma interpelacjami i zapytaniami poselskimi, petycjami i listami otwartymi kierowanymi przez związki zawodowe do MEN. Pojawił się również projekt nowelizacji Karty Nauczyciela wniesiony do Sejmu przez posłów Solidarnej Polski. Według projektu pensum miałoby wynosić:
- 30 godzin dla nauczycieli bibliotekarzy;
- 20 godzin dla pedagogów i psychologów szkolnych;
- 20 godzin dla nauczycieli w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Czekamy na reakcję MEN - bardziej merytoryczną od dotychczasowej.
Dyrektor szkoły nie będzie musiał organizować przetargu na zajęcia prowadzone w ramach unijnych projektów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej chce doprecyzować zmiany w Karcie nauczyciela dotyczące zajęć finansowanych ze środków unijnych.
Autopoprawka do założeń nowelizacji Karty przewiduje, że dyrektorzy szkół będą mogli przydzielić nauczycielowi – za jego zgodą – dodatkowe zajęcia z unijnych projektów, jednak nie więcej niż osiem godzin tygodniowo. Będą one płatne jak godziny ponadwymiarowe, czyli wynikające z osobistego zaszeregowania nauczyciela.
W 2000 roku wprowadzono do Karty Nauczyciela zapis obligujący samorządy do zapewnienia średnich płac nauczycielom przynajmniej na minimalnym poziomie. Oczywiście samorządy robiły co chcialy, więc związki domagały się kontroli tego obowiązku. Po znowelizowaniu KN od 2009 r. samorządy muszą sprawdzać, czy rzeczywiście zapewniają średnie płace. Jeśli tego nie robią, wypłacają jednorazowy dodatek uzupełniający. Inaczej mówiąc dodatki wypłacane są w sytuacji , gdy w ciągu roku na wynagrodzenia przeznacza się mniej, niż wynika to ze średniego wynagrodzenia określonego w Karcie Nauczyciela.
Przepis ten zaskarżyło do Trybunału Konstytucyjnego 5 rad gmin. Są to Rada Gminy w Bochni, Rada Miejska w Chrzanowie, Rada Miejska w Inowrocławia, Rada Gminy w Stoszowicach i Rada Miejska w Zatorze.
Trybunał Konstytucyjny orzekł (wyrok z 16 lipca 2013 r. - sygn. akt K 13/10), że art. 30a Karty Nauczyciela, który w 2009 r. wprowadził obowiązek wypłacania dodatków uzupełniających , jest zgodny z ustawą zasadniczą. Trybunał stwierdził również, że bezzasadna jest argumentacja gmin, iż nie mają zapewnionych dochodów z budżetu na ich pokrycie.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,317,394 unikalne wizyty