Realizacja art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela
Omówienie wyników badania ankietowego ZNP
W okresie obowiązywania znowelizowanego w 2009 r. artykułu 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela, Związek Nauczycielstwa Polskiego systematycznie monitorował sposób jego realizacji. Sygnalizowane nam zastrzeżenia, a także wyniki regionalnych sondaży ujawniły szereg nieprawidłowości związanych ze stosowaniem nowej regulacji w praktyce szkolnej. Dlatego w 2011 r. ZNP przeprowadził na terenie kraju badanie ankietowe, w celu zdiagnozowania aktualnej sytuacji. W badaniu uczestniczyło ponad 150 tys. nauczycieli, z ponad 10 tys. szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Zakończono konsultacje społeczne minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli od 1 września 2011 r.
Zakończono konsultacje społeczne minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli od 1 września 2011 r.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Lilla Jaroń dwukrotnie (28 marca i 30 maja 2011 r.) spotkała się ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli w sprawie projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
W Polsce jest wciąż za mało przedszkolaków i osób z wyższym wykształceniem.
Brak powszechnego dostępu do przedszkoli pogłębia różnice edukacyjne, a mimo ponad 1,9 mln studentów mamy mniej wykształconych obywateli niż inne kraje europejskie – wynika z "Raportu o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy" przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). – Ominął nas boom edukacyjny, który był udziałem społeczeństw Europy Zachodniej po II wojnie światowej – ocenia Michał Federowicz, dyrektor IBE. – Na przykład kraje skandynawskie postawiły wówczas na masowe kształcenie ogólne oraz naukę języka angielskiego i dziś mają Volvo i Nokię.
Szkoły zawodowe będą kształcić m.in. tyfloinformatyków, blacharzy, gazowników czy opiekunów osoby starszej zgodnie z nowymi zasadami.
Resort edukacji ustalił nowe programy kształcenia w dziesięciu zawodach. Zgodnie z nimi absolwent po kierunku tyfloinformatyka powinien m.in. posługiwać się sprzętem komputerowym oraz znać się na systemach informatycznych, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące. Natomiast opiekun osoby starszej musi umieć rozpoznawać zaburzenia psychosomatyczne, które mają wpływ na funkcjonowanie osoby starszej.
Tak wynika z rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 19 kwietnia 2011 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: blacharz izolacji przemysłowych, monter izolacji przemysłowych, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, opiekun osoby starszej, technik energetyk, technik gazownictwa, technik przeróbki kopalin stałych, technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego, technik tyfloinformatyk i technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej (Dz.U. nr 100, poz. 582). Wejdzie ono w życie dzisiaj.
Jakie prawa ma uczeń w szkole. Czego może żądać? Gdzie może się poskarżyć?
Jakie prawa ma uczeń w szkole. Czego może żądać? Gdzie może się poskarżyć?
Dzisiejsze święto to dobra okazja do przypomnienia, jakie prawa mają uczniowie w szkole. Mogą oni m.in. domagać się dodatkowych zajęć lub zapewnienia opieki czy też zakupienia odpowiedniej liczby komputerów lub szafek na pozostawiane w szkole książki. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy uczniowie te prawa chcą egzekwować, a dyrektorzy z powodu braku pieniędzy ich nie realizują. Wtedy mogą poskarżyć się do kuratorium oświaty, rzecznika praw dziecka, rzecznika praw obywatelskich, a nawet do sądu. W ostatnim czasie jeden z warszawskich uczniów, który skierował sprawę do sądu wygrał odszkodowanie za dyskryminację.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,615,069 unikalne wizyty