Oświatowa "S" domaga się od rządu realizacji kwietniowego porozumienia, w tym zmiany systemu wynagradzania nauczycieli. Według niej tempo negocjacji nie gwarantuje wprowadzania go od stycznia, dlatego domaga się "15-proc. waloryzacji wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia 2020 r.".
MEN odpowiada
Na sierpniowym posiedzeniu zespołu rozmawiano na temat możliwych kierunków zmian systemu wynagradzania nauczycieli. Uczestnicy zgodzili się, że przed wyborami parlamentarnymi nie ma potrzeby organizowania kolejnego posiedzenia zespołu, a rozmowy na temat systemu wynagradzania należy przenieść na okres po wyborach. […]
W stosunku do marca 2018 r. pensje nauczycieli wzrosły już o 21,2 proc. Planowana jest kolejna podwyżka wynagrodzeń nauczycieli w wysokości nie niższej niż 6 proc. Z uwagi jednakże na fakt, iż zgodnie z porozumieniem między stroną rządową oraz przedstawicielami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność, nastąpiło przyspieszenie podwyżki (podwyżka planowana od stycznia 2020 r. została zrealizowana od 1 września br.), kolejna - zgodnie z zapowiedziami ministra edukacji narodowej - nastąpi w 2020 r. [chodzi o te 6%].
W dniach 1 czerwca - 15 lipca 2019 r. przeprowadzony został (na zlecenie ZNP) ogólnopolski sondaż internetowy "Przyszłość polskiej oświaty".
Badaniem objęto dwie populacje pedagogów i innych pracowników zatrudnionych w szkołach (próba badawcza wynosiła 7412 osób) oraz rodziców przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (próba wyniosła 1468 osób). Pytania dotyczyły trzech obszarów: oceny obecnej sytuacji w oświacie, preferowanego zaangażowania nauczycieli, rodziców i uczniów oraz postulatów na temat przyszłości szkoły. Część pytań adresowana była do nauczycieli i do rodziców, część tylko do nauczycieli. Najwięcej respondentów wśród rodziców i nauczycieli, jako największą słabość szkoły wskazało niewystarczające wynagrodzenia pracowników oświaty (odpowiedziało tak 77,5 proc. nauczycieli i 70,3 proc. rodziców). Na kolejnych miejscach znalazło się: niedostosowanie treści programowych do potrzeb współczesnego świata (59,2 proc. nauczycieli i 60,8 proc. rodziców), zbyt dużą liczbę zmian i reform (odpowiednio: 53,7 proc. i 51,9 proc.), zbyt duże znaczenie testów i egzaminów zewnętrznych (50 proc. i 49,1 proc.). Ankietowani zdecydowanie najrzadziej wskazywali na takie odpowiedzi, jak: zbyt duży wpływ partii rządzących (nauczyciele - 28,8 proc., rodzice - 28,3 proc.), za mało odniesień do praktyki w programach nauczania (odpowiednio 20,6 proc. i 23 proc.), przemoc i agresja rówieśnicza (10,1 proc. i 11,2 proc.), za mała rola rodziców w procesie edukacji (7 proc. i 7,8 proc.), niski poziom kompetencji nauczycieli (5,2 proc. i 7 proc.).
Zapytano też o prawo nauczycieli do strajku. Niemal 90 proc. nauczycieli opowiedziało się za zasadnością prawa do strajku, a jedynie 6,5 proc. miało zdanie przeciwne. Jeśli chodzi o rodziców to 62 proc. badanych uważa, że nauczyciele powinni mieć prawo do strajku. Za odebraniem nauczycielom uprawnienia do strajku opowiada się zaledwie 5,6 proc. ankietowanych.
W przyjętym wstępnie przez Radę Ministrów projekcie ustawy budżetowej na rok 2020 możemy przeczytać, co następuje: Art. 9.2 Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287) ustala się kwotę bazową dla nauczycieli – w wysokości 3 337,55 zł.
Dotychczasowa kwota bazowa wynosiła 3045 zł, mamy więc wzrost o 9,6%, a to oznacza, że rząd uwzględnił w ustawie budżetowej jedynie już „skonsumowane” podwyżki z września 2019 r. (właśnie o 9,6 proc.). Nie uwzględnił natomiast żadnych podwyżek dla nauczycieli w 2020 roku, jeśli źle kombinuję, to proszę mnie poprawić.
W projekcie możemy również przeczytać o prognozach na 2020 rok:
• średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,5 proc.),
• wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (nominalnie o 6,3 proc.).
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,297,685 unikalne wizyty