Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt powyższego rozporządzenia. Uważamy, że zarówno przepisy Kraty Nauczyciela dotyczące oceny pracy nauczyciela wprowadzone ustawą z dnia 27 października 2017 r. w sprawie finansowania zadań oświatowych, jak i przepisy projektowanego rozporządzenia wykonawczego nie gwarantują obiektywnej oceny pracy nauczyciela. Uważamy też, że przepisy w tym zakresie zawarte w KN dublują się. Dotyczy to art. 6a ust. 14 i 18 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 października 2017 r., przewidujących wprowadzanie szkolnych regulaminów określających „wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniających specyfikę w danej szkole”. Takie same wskaźniki oceny poziomu spełniania poszczególnych kryteriów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zamieszczone są w § 6 ust. 2 projektowanego rozporządzenia, które przewidują, że w przypadku ustalenia poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie:
1. nie mniejszym niż 95% - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2. nie mniejszym niż 80% - nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3. nie mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4. mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
W związku z powyższym zdecydowanie sprzeciwiamy się wprowadzania szkolnych regulaminów poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, co zgłaszaliśmy przy opiniowaniu projektowanych zmian w tym zakresie.
Regulaminy takie doprowadziłyby jedynie do biurokratyczno-administracyjnej metody, według której dyrektor szkoły nie dokonywałby oceny pracy nauczycieli, lecz wystawiał tę ocenę według ustalonej przez siebie taryfy w szkolnym regulaminie wprowadzonym przy pozorowanym udziale związków zawodowych.
Dlatego opowiadamy się za usunięciem z Karty Nauczyciela przytoczonych wyżej przepisów. Stanowczo sprzeciwiamy się postanowieniom projektowanego rozporządzenia zamieszczonym w jego § 5, stanowiącym że do kryteriów oceny pracy nauczyciela mianowanego i dyplomowanego należy realizowanie dodatkowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z potrzeb szkoły, co mogłoby prowadzić do obowiązku wykonywania dawnych godzin karcianych, jako kryterium oceny pracy nauczyciela.
Jednym z zarzutów do opiniowanego projektu są również zbyt wygórowane kryteria oceny pracy nauczyciela, a w szczególności w odniesieniu do nauczyciela dyplomowanego - opracowanie autorskiej publikacji naukowej.
Pożegnanie z bronią (z kredą) - z blogu Jarosława Blocha
Pożegnanie z bronią (z kredą) - z blogu Jarosława Blocha
Zmagałem się z decyzją dość długo. Może zbyt długo. W oświacie w obecnej sytuacji nie widzę przyszłości, nie widzę światełka w tunelu. Niskie płace, ekspresowe i nieprzemyślane reformy, ogólna niechęć do walki o swoje wśród nauczycieli i coraz mniejsza satysfakcja z efektów swojej pracy. Przez lata narastał we mnie bunt, który każe mi nie brać już w tym udziału. Bo kim będę jeśli mój bunt w końcu wygaśnie i będę chciał tylko przetrwać? Dla dobra uczniów lepiej tego nie sprawdzać. Cytując Tolkiena który ustami Bilba Bagginsa mówił: „Jestem jak masło rozsmarowane na zbyt wielkiej kromce chleba. Potrzebuję odmiany”. Bilbo zbyt długo nosił pierścień, ja chyba zbyt długo tkwię w oświacie. Czas na zmianę.
Jeszcze 10 lat temu karierę nauczyciela planowało 6 proc. polskich uczniów. Teraz o nauczaniu rozmyśla ich dwa razy mniej. To jeden z najniższych wyników w OECD.
Ponad połowa wszystkich 15-latków widzi się w pracy wykwalifikowanego specjalisty – wynika z danych OECD. W tej liczbie coraz mniej chciałoby jednak uczyć następne pokolenia. W ciągu dekady liczba chętnych spadła dwukrotnie. Powód? Niskie pensje, rosnąca biurokracja, słaby prestiż.
[...]
Co ciekawe, według raportu uczniowie, którzy chcą zostać nauczycielami, niemal w całej OECD mają gorsze wyniki w testach PISA niż ich rówieśnicy aspirujący do zawodów także wymagających wyższego wykształcenia. Planujący karierę nauczyciela w Polsce mieli średnio o 13 pkt gorszy wynik w matematyce i o 10 w czytaniu (na nieco ponad 500 pkt).
Źródło: serwisy.gazetaprawna.pl
Cóż za ogromne zaskoczenie. Przecież praca nauczyciela, to sam miód. Wystarczy poczytać fora internetowe.
Pensja 5 tysięcy, trzy godziny pracy dziennie, wolnego chyba z 5 miesięcy, prezenty od rodziców i dzieci (zazwyczaj złoto, albo kamienie szlachetne), dodatkowa kasiora od wszelkiej maści wydawnictw. I nikt nie chce pracować??? Czy ci młodzi, mądrzy ludzie zwariowali????
Szkoły wspomogą rodziców w składaniu wniosków o 300 plus
Minister edukacji narodowej Anna Zalewska zapowiedziała we wtorek, że szkoły będą wspierały rodziców w wypełnianiu wniosków o wypłatę środków w ramach programu "Dobry start".
Szefowa MEN poinformowała, że w wyniku porozumienia z kuratoriami oświaty, szkoły włączą się w realizację programu "Dobry start". Pomogą rodzicom przede wszystkim w składaniu wniosków o 300+ drogą internetową.
Podkreśliła, że program "Dobry start" przyczyni się do poprawy poziomu edukacji dzieci. Jak mówiła, nauczyciele często wskazywali, że uczniowie nie mieli odpowiednich przyrządów i materiałów, w związku z tym trudno było prowadzić zajęcia w szkole.
Zgodnie z rozporządzeniem podpisanym na początku czerwca przez premiera Mateusza Morawieckiego, 300 zł świadczenie - wypłacane w ramach programu "Dobry start" - będzie przysługiwało niezależnie od dochodu, na rozpoczynające rok szkolny w szkole dzieci do ukończenia 18. roku życia lub 20. roku życia - w razie kontynuowania rozpoczętej przed ukończeniem 18 lat nauki w danej szkole.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,303,612 unikalne wizyty