Apogeum problemów oświaty przed nami
Tegoroczny wrzesień będzie trudny, chociaż prawdziwe apogeum dopiero przed nami. Nie jest żadnym pocieszeniem fakt, że kolejny rok szkolny 2019/2020 – czyli ostatni rok funkcjonowania gimnazjów - będzie jeszcze gorszy - twierdzi Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, oceniając reformę oświaty.
Egzamin ósmoklasisty 2018
Centralna Komisja Egzaminacyjna podała termin egzaminu ósmoklasisty. Pierwszy taki egzamin odbędzie się w dniach od 15 do 17 kwietnia 2019 roku. Dla tych, którzy z przyczyn zdrowotnych czy wypadków losowych nie będą mogli wtedy napisać egzaminu, przygotowano termin dodatkowy – od 3 do 5 czerwca. W latach 2019-2021 uczniowie klas ósmych przystąpią do egzaminu z trzech przedmiotów: j. polskiego, matematyki i języka obcego (do wyboru angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, ukraiński lub włoski; uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych).
Czas egzaminu:
język polski - 120 minut;
matematyka - 100 minut;
język obcy - 90 minut.
Koniec nauczycielskich śmieciówek
Od 1 września 2018 roku wszyscy nauczyciele pracujący w szkołach czy przedszkolach - publicznych czy niepublicznych - będą musieli być zatrudnieni na umowę o pracę.
Jak tłumaczył resort edukacji zatrudnienie na podstawie umowy o pracę ma unormować sytuację nauczycieli pracujących w niepublicznych placówkach czy pomoc w wyeliminowaniu nadużycia polegającego na podpisywaniu umowy wyłącznie na 10 miesięcy trwania roku szkolnego. W wakacje taki pracownik pozostawał sam sobie.
- To zmiana w dobrym kierunku. Porządkuje kwestie dotyczące równego traktowania - w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl mówi Sławomir Wittkowicz, szef branży oświaty nauki i kultury Forum Związków Zawodowych. Jak dodaje, punktem wyjścia w przyznawaniu wysokości dotacji dla placówek niepublicznych były zasady funkcjonujące w placówkach publicznych. - Tymczasem w tych pierwszych wyglądało to tak, że dotacja była na podobnym poziomie, co dla szkół państwowych, natomiast nauczyciele byli zatrudniani na gorszych warunkach. Nieraz tylko na 10 miesięcy, choć dotacja była podobna, a rodzice czesne płacą przez 12 miesięcy - dodaje.
Znajdą się chętni do zawodu?
Nauka na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz pedagogika specjalna będzie mogła odbywać tylko na jednolitych studiach magisterskich. Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie studiów, który przygotował resort nauki i szkolnictwa wyższego.
W ocenie kierownictwa resortu, standardy kształcenia nauczycieli są coraz niższe i wiele szkół wyższych edukuje ich w sposób niezadowalający. Dlatego począwszy od roku akademickiego 2022/2023 (czyli po pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej), studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela będą mogły prowadzić wyłącznie uczelnie, które mają co najmniej kategorię naukową B w dyscyplinie, do której przypisany jest kierunek studiów. Jeżeli natomiast nie spełnią tego warunku, będą musiały zawrzeć porozumienie o współpracy przy prowadzeniu tych studiów z uczelnią, która będzie miała kategorię naukową A+, A albo B+.
Wydaje się, że zamiast podwyższać kryteria naboru do zawodu nauczyciela, trzeba je będzie raczej obniżać, bo za minimalną płacę przez kilka pierwszych lat pracy nikt przy zdrowych zmysłach (oprócz pasjonatów - a ilu ich jest?) nie będzie chciał pracować.
Bez poprawy warunków pracy i solidnych podwyżek śrubowanie wymagań ma taki sam sens jak większość reform oświaty w ostatnich latach.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt powyższego rozporządzenia. Uważamy, że zarówno przepisy Kraty Nauczyciela dotyczące oceny pracy nauczyciela wprowadzone ustawą z dnia 27 października 2017 r. w sprawie finansowania zadań oświatowych, jak i przepisy projektowanego rozporządzenia wykonawczego nie gwarantują obiektywnej oceny pracy nauczyciela. Uważamy też, że przepisy w tym zakresie zawarte w KN dublują się. Dotyczy to art. 6a ust. 14 i 18 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 października 2017 r., przewidujących wprowadzanie szkolnych regulaminów określających „wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniających specyfikę w danej szkole”. Takie same wskaźniki oceny poziomu spełniania poszczególnych kryteriów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zamieszczone są w § 6 ust. 2 projektowanego rozporządzenia, które przewidują, że w przypadku ustalenia poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie:
1. nie mniejszym niż 95% - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2. nie mniejszym niż 80% - nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3. nie mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4. mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
W związku z powyższym zdecydowanie sprzeciwiamy się wprowadzania szkolnych regulaminów poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, co zgłaszaliśmy przy opiniowaniu projektowanych zmian w tym zakresie.
Regulaminy takie doprowadziłyby jedynie do biurokratyczno-administracyjnej metody, według której dyrektor szkoły nie dokonywałby oceny pracy nauczycieli, lecz wystawiał tę ocenę według ustalonej przez siebie taryfy w szkolnym regulaminie wprowadzonym przy pozorowanym udziale związków zawodowych.
Dlatego opowiadamy się za usunięciem z Karty Nauczyciela przytoczonych wyżej przepisów. Stanowczo sprzeciwiamy się postanowieniom projektowanego rozporządzenia zamieszczonym w jego § 5, stanowiącym że do kryteriów oceny pracy nauczyciela mianowanego i dyplomowanego należy realizowanie dodatkowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z potrzeb szkoły, co mogłoby prowadzić do obowiązku wykonywania dawnych godzin karcianych, jako kryterium oceny pracy nauczyciela.
Jednym z zarzutów do opiniowanego projektu są również zbyt wygórowane kryteria oceny pracy nauczyciela, a w szczególności w odniesieniu do nauczyciela dyplomowanego - opracowanie autorskiej publikacji naukowej.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,458,030 unikalne wizyty