ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 2

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,654
bullet.png Najnowszy użytkownik: monika_g21

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Gminy podwyższą opłaty za przedszkola
 


Gminy podwyższą opłaty za przedszkola


Gminy muszą wydać nowe uchwały w sprawie opłat za pobyt dzieci w przedszkolach. Przy okazji dostosowania ich do nowych przepisów samorządy zamierzają podwyższyć dotychczasowe.
Od początku marca samorządy prowadzą nabór do przedszkoli. Dla rodziców, których dzieci dostaną się do nich, oznacza to konieczność ponoszenia dodatkowych opłat. Jednak po ostatniej nowelizacji ustawy z 5 sierpnia 2011 r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 148, poz. 991), takie opłaty samorządy mogą pobierać dopiero po pięciu godzinach pobytu dziecka w przedszkolu. W tym czasie nauczyciele powinni realizować program wychowania przedszkolnego, który uwzględnia podstawę programową.





 
List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do Nauczycieli i Pracowników Oświaty



Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!

W ostatnich trzech latach w systemie edukacji w Polsce zaszły bardzo istotne zmiany. Dokonano nowelizacji podstawowych aktów prawnych: ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela i bardzo wielu rozporządzeń MEN. Są one powszechnie krytykowane. Wprowadzają chaos prawny i organizacyjny w placówkach. Zwiększają biurokrację, zakres zadań i obowiązków, wydłużają czas pracy. Obciążają finansowo jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany w podstawie programowej bardzo krytycznie oceniło także wiele autorytetów ze świata kultury i nauki. Mimo obietnic ze strony ministra edukacji narodowej nie dokonano ich korekty.
Ogół społeczeństwa nie jest informowany o pełnym zakresie reform przeprowadzanych przez resort edukacji. Warunki naszej pracy uległy w ostatnim czasie pogorszeniu. Straciliśmy prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Zostaliśmy zobowiązani do prowadzenia bezpłatnych zajęć dodatkowych (słynny art. 42 KN).. Wielu z nas straciło pracę nie tylko ze względu na niż demograficzny, ale właśnie z powodu zmian w prawie oświatowym (bulwersujące zmiany w siatce godzin z poszczególnych przedmiotów, likwidacja etatów w świetlicach). Zlikwidowano coroczny obowiązek uzgadniania regulaminów dodatków do wynagrodzeń. Mimo tego, że w całym kraju realizujemy takie same zadania i obowiązki to nasze wynagrodzenie jest bardzo zróżnicowane i zależy głównie od zasobności i woli organu prowadzącego – jst.
W związku z powyższym w maju 2010 roku Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” sformułowała 21 postulatów dla naprawy polskiej oświaty, jako podstawę do ogólnopolskiej debaty o oświacie. Miały trafić do Pani Katarzyny Hall, ministra edukacji narodowej, w trakcie Walnego Zebrania Delegatów SKOiW NSZZ „Solidarność”, które odbywało się w Gdańsku w maju 2010 roku. Jednak Pani Minister nie przyjęła zaproszenia i konsekwentnie unika dwustronnych rozmów z NSZZ „Solidarność” wyjaśniając na piśmie (także w imieniu Premiera RP), że poszanowanie zasad dialogu społecznego nie pozwala na takie rozmowy tylko z jednym ze związków zawodowych. Z doniesień medialnych wynika, że tej zasady obecny rząd nie stosuje do innych organizacji związkowych!
Koalicja PO - PSL nie dotrzymała porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi w kwestii wzrostu płac.
Obecne zmiany w systemie edukacji krytykują także rodzice przede wszystkim w zakresie obligatoryjnego obniżenia wieku szkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa
ich dzieciom oraz stworzenia właściwej bazy lokalowej i dydaktycznej. Ze zmianą w podstawie programowej wiążą się znaczne wydatki na podręczniki szkolne.
Skoro ostatnie badania PISA wskazują, że polscy uczniowie, dzięki odpowiedzialnej pracy nauczycieli, uzyskują coraz lepsze wyniki, to nie ma uzasadnienia do wprowadzania
tak daleko idących reform, które nie są poprzedzane naukową analizą stanu obecnego i prognozą skutków. Czy chodzi tylko o wydanie przez MEN unijnych funduszy – 3 mld zł?
NSZZ „Solidarność” reprezentując interesy środowiska oświatowego wielokrotnie wyrażał krytyczne stanowiska i opinie wobec wprowadzanych zmian. Solidarność Oświatowa podjęła wiele działań informacyjnych i protestacyjnych m.in.:
· KK NSZZ „Solidarność” na wniosek SKOiW wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą do Parlamentu, Rządu, Prezydenta w sprawie usunięcia z ustawy Karta Nauczyciela kontrowersyjnych zapisów art. 42, - do tej pory nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi od żadnego organu państwa,
· pikiety przed Urzędami Wojewódzkimi i Urzędem Rady Ministrów oraz MEN,
· petycje do Premiera RP i „laurka” dla Katarzyny Hall
· wiele informacyjnych konferencji prasowych o zasięgu lokalnym i centralnym.
Przedstawiciele Solidarności uczestniczą w pracach zespołów opiniodawczo - doradczych powoływanych w MEN. Kierują także uwagi i opinie do projektów aktów prawnych. Zasadniczy problem polega na tym, że te „konsultacje” społeczne są pozorowane. Ministerstwo tylko w minimalnym stopniu uwzględnia uwagi płynące z szeroko rozumianego środowiska oświatowego, lekceważąc opinię osób o wysokich kwalifikacjach z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Stąd wiele absurdalnych pomysłów, które burzą dotychczasowy sposób pracy szkół i placówek oświatowych. Przykładem na to jest m.in.: rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach… oraz roboczy projekt pod nazwą „Zmiany w ustroju szkolnym w Polsce – konsolidacja zasobów oświaty”????!!!!!!.
Ten ostatni zamysł w ogóle nie podlegał konsultacjom. Czy zostanie zrealizowany? Jakie będą tego efekty dla polskiej edukacji?
Jakie będą tego efekty dla Nas - Nauczycieli ?
· awans zawodowy uzależniony od opinii rodziców i uczniów i jego droga zostanie
wydłużona do 20 lat i ograniczona do 30 % nauczycieli,
· nauczyciel kontraktowy dwa razy zatrudniany na czas określony,
· honorowy tytuł profesora oświaty możliwy dopiero po 30 latach pracy i dostępny
dla nielicznych,
· likwidacja uprawnień socjalnych (ograniczenia ZFŚS, radykalne skrócenie urlopu wypoczynkowego, zmiany w przyznawaniu urlopu dla poratowania zdrowia,
· wykluczenie spod Karty Nauczyciela nauczycieli „nietablicowych”,
· zwiększenie i zróżnicowanie pensum dydaktycznego,

Znamienne słowa Premiera RP, że „nawet w dobie powszechnej oszczędności nie wolno oszczędzać na oświacie” oraz „oświata potrzebuje mądrych decyzji i inwestowania ze świadomością odroczonego zysku” - wypowiedziane w dniu 10 lutego br w trakcie otwarcia seminarium, na którym prezentowano wyniki badań PISA – stają się puste i bezwartościowe, jeśli nie pociągają właściwych działań rządu w szczególności resortu edukacji. Obecne potrzebne jest swego rodzaju „pospolite ruszenie” Tych Wszystkich, dla których ważne
jest dobro polskiej szkoły.
Kierownictwo MEN podejmuje szkodliwe działania dla systemu edukacji w Polsce. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” działając w poczuciu odpowiedzialności za jakość polskiej oświaty domaga się odejścia Katarzyny Hall ze stanowiska Ministra Edukacji Narodowej i w związku z tym rozpoczyna akcję zbierania podpisów pod petycją o jej odwołanie.


Przewodniczący SKOiW NSZZ Solidarność
Ryszard Proksa
 
Chcą dymisji minister Hall
 


Chcą dymisji minister Hall


Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” chce dymisji minister Hall. Będą zbierane podpisy pod petycją w tej sprawie. Sekcja Krajowa rozpoczyna także szeroką akcję informacyjną na temat zagrożeń w oświacie.
Obradująca w Szklarskiej Porębie Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podjęła uchwałę w sprawie zbierania podpisów pod petycją o odwołanie minister Katarzyny Hall. Podpisy będą zbierane od 4 do 25 marca br. Uchwała Rady SKOiW jest wynikiem szkodliwych trzyletnich działań resortu edukacji pod kierownictwem minister Hall i sprzeciwem wobec kolejnych, niekorzystnych projektów zmian w oświacie prowadzących do „demontażu” systemu oświaty w Polsce i uderzających w nauczycieli.


 
Godziny karciane poza świetlicą
 


Godziny karciane poza świetlicą


W ramach tzw. godzin karcianych nauczyciele nie będą prowadzić zajęć w świetlicy - zakłada poselski projekt nowelizacji Karty Nauczyciela.
Posłowie chcą zmian w obowiązujących od 1 września 2009 r. przepisach o spoczywającym na nauczycielach obowiązku realizacji tzw. godzin karcianych. W zapisach art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela proponują rezygnację z wyodrębnienia zajęć opieki świetlicowej jako jednej z dopuszczalnych form ich realizacji.

 
Koniec nauczycielskiego eldorado
 


Koniec nauczycielskiego eldorado


CHOĆ W OSTATNICH PIĘCIU LATACH samorządy zlikwidowały 3 tys. szkół, a uczniów jest o milion mniej, liczba nauczycieli wzrosła o 13 tys. Gminy nie mają już pieniędzy na fikcyjne etaty. Szukają nowych form zatrudnienia poza Kartą nauczyciela
W tym roku środowisko nauczycielskie czeka drastyczna redukcja miejsc pracy i utrata wielu przywilejów. Coraz mniejsze wpływy z podatków zmuszają gminy do cięcia etatów i szukania nowych form zatrudniania nauczycieli. Tylko w zeszłym tygodniu gminy postanowiły zlikwidować 335 szkół. W tym roku ta liczba może się podwoić. Radni na podjęcie uchwał o likwidacji szkół mają czas do końca dzisiejszego dnia.


Od głównego administratora :

ELDORADO
1. Potoczny skrót od hiszpańskiego określenia "el hombre dorado" czyli "człowiek olśniony złotem".
2. Legendarna kraina złota poszukiwana przez konkwistadorów hiszpańskich na terenie obecnego Peru i Kolumbii,
3. Przen. bogactwo; miejsce, które w coś obfituje.




Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum