List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do Nauczycieli i Pracowników Oświaty
Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!
W ostatnich trzech latach w systemie edukacji w Polsce zaszły bardzo istotne zmiany. Dokonano nowelizacji podstawowych aktów prawnych: ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela i bardzo wielu rozporządzeń MEN. Są one powszechnie krytykowane. Wprowadzają chaos prawny i organizacyjny w placówkach. Zwiększają biurokrację, zakres zadań i obowiązków, wydłużają czas pracy. Obciążają finansowo jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany w podstawie programowej bardzo krytycznie oceniło także wiele autorytetów ze świata kultury i nauki. Mimo obietnic ze strony ministra edukacji narodowej nie dokonano ich korekty.
Ogół społeczeństwa nie jest informowany o pełnym zakresie reform przeprowadzanych przez resort edukacji. Warunki naszej pracy uległy w ostatnim czasie pogorszeniu. Straciliśmy prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Zostaliśmy zobowiązani do prowadzenia bezpłatnych zajęć dodatkowych (słynny art. 42 KN).. Wielu z nas straciło pracę nie tylko ze względu na niż demograficzny, ale właśnie z powodu zmian w prawie oświatowym (bulwersujące zmiany w siatce godzin z poszczególnych przedmiotów, likwidacja etatów w świetlicach). Zlikwidowano coroczny obowiązek uzgadniania regulaminów dodatków do wynagrodzeń. Mimo tego, że w całym kraju realizujemy takie same zadania i obowiązki to nasze wynagrodzenie jest bardzo zróżnicowane i zależy głównie od zasobności i woli organu prowadzącego – jst.
W związku z powyższym w maju 2010 roku Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” sformułowała 21 postulatów dla naprawy polskiej oświaty, jako podstawę do ogólnopolskiej debaty o oświacie. Miały trafić do Pani Katarzyny Hall, ministra edukacji narodowej, w trakcie Walnego Zebrania Delegatów SKOiW NSZZ „Solidarność”, które odbywało się w Gdańsku w maju 2010 roku. Jednak Pani Minister nie przyjęła zaproszenia i konsekwentnie unika dwustronnych rozmów z NSZZ „Solidarność” wyjaśniając na piśmie (także w imieniu Premiera RP), że poszanowanie zasad dialogu społecznego nie pozwala na takie rozmowy tylko z jednym ze związków zawodowych. Z doniesień medialnych wynika, że tej zasady obecny rząd nie stosuje do innych organizacji związkowych!
Koalicja PO - PSL nie dotrzymała porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi w kwestii wzrostu płac.
Obecne zmiany w systemie edukacji krytykują także rodzice przede wszystkim w zakresie obligatoryjnego obniżenia wieku szkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa
ich dzieciom oraz stworzenia właściwej bazy lokalowej i dydaktycznej. Ze zmianą w podstawie programowej wiążą się znaczne wydatki na podręczniki szkolne.
Skoro ostatnie badania PISA wskazują, że polscy uczniowie, dzięki odpowiedzialnej pracy nauczycieli, uzyskują coraz lepsze wyniki, to nie ma uzasadnienia do wprowadzania
tak daleko idących reform, które nie są poprzedzane naukową analizą stanu obecnego i prognozą skutków. Czy chodzi tylko o wydanie przez MEN unijnych funduszy – 3 mld zł?
NSZZ „Solidarność” reprezentując interesy środowiska oświatowego wielokrotnie wyrażał krytyczne stanowiska i opinie wobec wprowadzanych zmian. Solidarność Oświatowa podjęła wiele działań informacyjnych i protestacyjnych m.in.:
· KK NSZZ „Solidarność” na wniosek SKOiW wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą do Parlamentu, Rządu, Prezydenta w sprawie usunięcia z ustawy Karta Nauczyciela kontrowersyjnych zapisów art. 42, - do tej pory nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi od żadnego organu państwa,
· pikiety przed Urzędami Wojewódzkimi i Urzędem Rady Ministrów oraz MEN,
· petycje do Premiera RP i „laurka” dla Katarzyny Hall
· wiele informacyjnych konferencji prasowych o zasięgu lokalnym i centralnym.
Przedstawiciele Solidarności uczestniczą w pracach zespołów opiniodawczo - doradczych powoływanych w MEN. Kierują także uwagi i opinie do projektów aktów prawnych. Zasadniczy problem polega na tym, że te „konsultacje” społeczne są pozorowane. Ministerstwo tylko w minimalnym stopniu uwzględnia uwagi płynące z szeroko rozumianego środowiska oświatowego, lekceważąc opinię osób o wysokich kwalifikacjach z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Stąd wiele absurdalnych pomysłów, które burzą dotychczasowy sposób pracy szkół i placówek oświatowych. Przykładem na to jest m.in.: rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach… oraz roboczy projekt pod nazwą „Zmiany w ustroju szkolnym w Polsce – konsolidacja zasobów oświaty”????!!!!!!.
Ten ostatni zamysł w ogóle nie podlegał konsultacjom. Czy zostanie zrealizowany? Jakie będą tego efekty dla polskiej edukacji?
Jakie będą tego efekty dla Nas - Nauczycieli ?
· awans zawodowy uzależniony od opinii rodziców i uczniów i jego droga zostanie
wydłużona do 20 lat i ograniczona do 30 % nauczycieli,
· nauczyciel kontraktowy dwa razy zatrudniany na czas określony,
· honorowy tytuł profesora oświaty możliwy dopiero po 30 latach pracy i dostępny
dla nielicznych,
· likwidacja uprawnień socjalnych (ograniczenia ZFŚS, radykalne skrócenie urlopu wypoczynkowego, zmiany w przyznawaniu urlopu dla poratowania zdrowia,
· wykluczenie spod Karty Nauczyciela nauczycieli „nietablicowych”,
· zwiększenie i zróżnicowanie pensum dydaktycznego,
Znamienne słowa Premiera RP, że „nawet w dobie powszechnej oszczędności nie wolno oszczędzać na oświacie” oraz „oświata potrzebuje mądrych decyzji i inwestowania ze świadomością odroczonego zysku” - wypowiedziane w dniu 10 lutego br w trakcie otwarcia seminarium, na którym prezentowano wyniki badań PISA – stają się puste i bezwartościowe, jeśli nie pociągają właściwych działań rządu w szczególności resortu edukacji. Obecne potrzebne jest swego rodzaju „pospolite ruszenie” Tych Wszystkich, dla których ważne
jest dobro polskiej szkoły.
Kierownictwo MEN podejmuje szkodliwe działania dla systemu edukacji w Polsce. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” działając w poczuciu odpowiedzialności za jakość polskiej oświaty domaga się odejścia Katarzyny Hall ze stanowiska Ministra Edukacji Narodowej i w związku z tym rozpoczyna akcję zbierania podpisów pod petycją o jej odwołanie.
Przewodniczący SKOiW NSZZ Solidarność
Ryszard Proksa