ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,647
bullet.png Najnowszy użytkownik: Mon12ika

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Komunikat z obrad Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


Komunikat z obrad Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"

[...]
Podczas dyskusji prowadzonej na temat sytuacji w strukturach KSOiW NSZZ „S” po zakończeniu protestu nauczycieli związkowcom towarzyszyły silne emocje. Przypomniano o zorganizowanym przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Małopolskiego proteście okupacyjnym w Małopolskim Kuratorium Oświaty, który przybrał formę akcji ogólnopolskiej, i prowadzonej głodówce. Podkreślono, że przeprowadzona akcja protestacyjna miała na celu uniknięcie uwikłania uczniów w walkę nauczycieli z rządem. Działania te miały zapobiec strajkom w szkołach. Rada KSOiW NSZZ „S” w przyjętym dokumencie wyraziła „wdzięczność i podziękowanie wszystkim członkom Związku za ofiarność i postawę prawdziwie solidarną z nauczycielami, tj. za podjęcie okupacji Małopolskiego Kuratorium Oświaty, a zwłaszcza za prowadzenie najradykalniejszej formy protestu, czyli głodówki”.
Odniesiono się również do wniosku o odwołanie przewodniczącego Krajowej Sekcji Ryszarda Proksy i zwołanie Walnego Zebrania Delegatów KSOiW NSZZ „S”. Większość obecnych podczas obrad wyraziła oburzenie z powodu tej inicjatywy. Pytano o możliwość głosowania uchwały, na mocy której odrzucono by złożony wniosek. Statut Związku jednak przewiduje, że w takiej sytuacji trzeba zwołać Walne Zebranie Delegatów. Ustalono, że odbędzie się ono 24 czerwca w Warszawie.
[...]

Źródło:www.solidarnosc.org.pl

 
NIK o reformie edukacji
 


NIK o reformie edukacji

Wprowadzone w niecałe dziewięć miesięcy zmiany w systemie oświaty zostały nierzetelnie przygotowane i wdrażane. Minister nie dokonał rzetelnych analiz finansowych i organizacyjnych skutków reformy. Subwencja oświatowa, z której miały być sfinansowane zmiany, wzrosła o 6 proc, a wydatki samorządów na szkoły powiększyły się o 12 proc. - tak reformę edukacji ocenia Najwyższa Izba Kontroli.


Źródło:www.rp.pl

 
Nauczyciele bezsilni: nie obronimy uczniów
 


Nauczyciele bezsilni: nie obronimy uczniów

Z polecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w szkołach w całym kraju zostaną zorganizowane specjalne rady pedagogiczne i spotkania z rodzicami poświęcone bezpieczeństwu w szkołach. Wychowawcy klas zostali zobowiązani do przeprowadzenia godzin wychowawczych dotyczących agresji. Pojawią się też specjalne skrzynki, za pomocą których, anonimowo, będzie można zgłaszać zagrożenia.
Naiwnością byłaby jednak wiara w to, że takie działania poprawią bezpieczeństwo w szkołach. Podobnie jak nie przyczyniła się do tego likwidacja gimnazjów.
Nauczyciele, z którymi nieoficjalnie rozmawiała „Rzeczpospolita", mówią wprost, że nie mają żadnych narzędzi, by takim sytuacjom zapobiec. Pracownicy szkół to w 82 proc. kobiety, więc fizycznie zwykle nie są w stanie stawić czoła napastnikowi. W zasadzie jedyną „bronią", którą dysponują, jest możliwość zwrócenia uwagi agresywnemu uczniowi. Nie wolno im także przeszukiwać plecaków, mogą jedynie poprosić, by oddał nóż czy inne ostre narzędzie, które przyniósł do szkoły.
Szkoła może skierować go do poradni pedagogiczno-psychologicznej, ale rodzice nie muszą się do tego zalecenia zastosować ani dostarczać do szkoły orzeczenia. Nie tak łatwo usunąć dziecko z placówki z uwagi na obowiązek szkolny i rejonizację. By to zrobić, trzeba zwrócić się do kuratorium, co automatycznie wiąże się z kontrolą w szkole. Trzeba sprawdzić, dlaczego szkoła nie potrafiła sobie poradzić z problemem agresywnego ucznia, i przejrzeć wszystkie dokumenty zgromadzone w tej sprawie.
Najłatwiej i najbezpieczniej z punktu widzenia szkoły jest zapewnić takiemu uczniowi indywidualny tok nauki, ale to nie jest równoznaczne z zakazem wstępu do szkoły (Emil B. taki tok nauki miał).
Jedyne, co może zrobić nauczyciel, to przy każdym potencjalnie niebezpiecznym dla innych uczniów zachowaniu wzywać policję, licząc na to, że kolejna interwencja będzie przybliżała możliwość ingerencji sądu i w konsekwencji skierowanie trudnego ucznia do specjalnego ośrodka dla agresywnej czy zdemoralizowanej młodzieży. Pytanie tylko, czy policja będzie chciała ingerować w sprawy między dziećmi, a dyrekcja szkoły spojrzy na takie działanie życzliwym okiem (im więcej interwencji, tym gorzej dla marki szkoły), i jak często musi dochodzić do interwencji, by uznano, że trzeba położyć temu kres.


Źródło:www.rp.pl


 
Specustawa - wypłata wynagrodzeń
 


Specustawa - wypłata wynagrodzeń

Klub parlamentarny PO-KO przygotował specustawę, która ma pozwolić na wypłatę wynagrodzeń nauczycielom za czas strajku - poinformowała we wtorek wiceszefowa klubu Urszula Augustyn.
Urszula Augustyn wyjaśniła, że klub KO-PO postanowił "pomóc PiS-owi" i przygotował "krótką specustawę", która daje prawo wypłaty nauczycielom pensji za czas strajku (obecnie nie ma takiej możliwości prawnej). Projekt dotyczy tylko tegorocznych strajków nauczycieli.
Podkreśliła też, że projekt nie stwarza dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa, bo w subwencji oświatowej są pieniądze zarezerwowane na pensje dla nauczycieli, ale nie można ich wypłacić za czas strajku.
Augustyn na konferencji prasowej dodała, że projektem Sejm powinien się zająć na najbliższym posiedzeniu. Podkreśliła, że projekt ustawy dotyczy ludzi "którzy odważyli się protestować, zastrajkować, wyrazić swoje opinie, przekonania i poglądy, w związku z czy zostali poniżeni i ukarani". "Mówimy o nauczycielach (...). Protestowali w związku z tym w kolejnym miesiącu otrzymali pensję w wysokości kilkuset złotych. (...) To są bardzo niskie kwoty, głodowe, w wysokości 600-700 zł i to ma im wystarczyć na życie, na cały miesiąc" - mówiła posłanka.
Oceniła też, że sytuacja strajkujących nauczycieli jest wyjątkowa, a wszyscy - począwszy od wicepremier Beaty Szydło, przez premiera Mateusza Morawieckiego, po szefową MEN Annę Zalewską - przyznają rację nauczycielom. "Tak strajkowaliście państwo w słusznej sprawie, bo wasze pensje są za niskie" - mówiła Augustyn wskazując na wypowiedzi członków rządu.
"Skoro wszyscy rządzący przyznają im rację (nauczycielom - PAP), to apelujemy do nich (partii rządzącej - PAP),aby zechcieli wprowadzić ten projekt pod obrady (Sejmu -PAP) i wpłacić nauczycielom należne im, choć i tak bardzo niskie wynagrodzenia" - powiedziała wiceszefowa klubu KO-PO.
Towarzysząca jej na konferencji Barbara Nowicka, liderka Inicjatywy Polska (wchodzi w skład Koalicji Europejskiej zawiązanej przez kilkanaście ugrupowań i ruchów, w tym PO, na wybory do PE) oceniła, że sposób w jaki był prowadzony dialog społeczny przez stronę rządową z nauczycielami pozostaje "wielkim nieporozumieniem".
Zadeklarowała też, że przedstawiony projekt specustawy ma być propozycją początku dialogu społecznego, "realnego dialogu" i "odpowiadania na potrzeby". "Wiemy, że edukacja wymaga potężnej zmiany. (...) Dziś zwykła ludzka przyzwoitość nakazuje, żeby nauczyciele, o których wszyscy mówią, że powinni zarabiać więcej, że mieli rację, zaczęli zarabiać dobrze" - stwierdziła Nowacka.
Strajk nauczycieli, zorganizowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych, trwał od 8 do 27 kwietnia. Polegał na całkowitym powstrzymywaniu się przez nauczycieli od pracy. Zgodnie z prawem strajkujący nie mogą otrzymać wynagrodzenia za czas, w którym nie wykonywali czynności zawodowych.
Nauczyciele dostają wynagrodzenie "z góry", czyli na początku kwietnia na ich konta wpłynęły pieniądze za cały miesiąc. Dlatego z początkiem maja otrzymali wynagrodzenie pomniejszone odpowiednio do dni, w których uczestniczyli w strajku.


Źródło:www.portalsamorzadowy.pl

 
Senat poparł ustawę o opiece zdrowotnej nad uczniami
 


Senat poparł ustawę o opiece zdrowotnej nad uczniami

Senat poparł w czwartek ustawę o opiece zdrowotnej nad uczniami. Za wnioskiem o przyjęcie głosowało 62 senatorów, wstrzymało się od głosu 22. Był to projekt rządowy.
Celem ustawy jest zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej w szkole bez względu na miejsce zamieszkania ucznia i typ szkoły oraz zwiększenie efektywności świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych udzielanych w ramach tej opieki.
Opiekę zdrowotną mają sprawować: pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna oraz lekarz dentysta. Opieka ta będzie sprawowana w przypadku braku sprzeciwu rodziców lub pełnoletnich uczniów.
Miejscem realizacji świadczeń przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną będzie gabinet profilaktyki zdrowotnej, a w przypadku realizacji świadczeń stomatologicznych wykonywanych przez lekarza dentystę.
W ustawie określono też zakres współpracy między rodzicami a pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania albo higienistką szkolną, a także współpracy między podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami (pielęgniarka lub higienistka szkolna, lekarz dentysta), podmiotami zapewniającymi warunki organizacyjne tej opieki (dyrektor szkoły, organ prowadzący szkołę) oraz nauczycielami i innymi pracownikami szkoły (pedagog szkolny).
Określono także organizację opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole. Działania te mają realnie wesprzeć rodziców w skutecznej realizacji prawa ucznia do świadczeń zdrowotnych. Współpraca obejmuje wspólne określenie sposobu opieki nad uczniem, dostosowanego do stanu zdrowia ucznia w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole.
Nie dotyczy słuchaczy szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych oraz uczniów szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne.

Źródło:www.gazetaprawna.pl


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

30. maja 2025 11:20
Zgadzam się z Tomaszem.

29. maja 2025 22:08
julka1 - tutaj będzie prawno-zgrzyt, ale "na logikę" - ma opracować zespół specjalistów i nauczycieli, który będzie z nim pracować, więc dałbym sobie czas do 30 września.

29. maja 2025 15:41
Otrzymałam nowe orzeczenie na ucznia klasy III które będzie obowiązywać na II etapie edukacyjnym. Kiedy zespół opracowuje IPET? Teraz mając 30 dni od złożenia dokumentu, czy do 30 września?

24. maja 2025 08:35
Rozporządzenie jest na naszej stronie w zakładce "Akty prawne".

24. maja 2025 08:33
Tu sprawdzisz te punkty 1-7.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum