V OGÓLNOPOLSKI KONGRES DLA PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW
Zaproszenie na V OGÓLNOPOLSKI KONGRES DLA PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem konkretnych metod Warszawa 21.10.2011r.
Zaproszenie na V OGÓLNOPOLSKI KONGRES DLA PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem konkretnych metod Warszawa 21.10.2011r.
Szanowni Państwo,
Redakcja czasopisma Głos Pedagogiczny ma zaszczyt zaprosić Państwa na wyjątkowy Kongres poświęcony praktycznym aspektom pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach obowiązującej od 1 września 2011 r. nowej formuły organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W czasie Kongresu wystąpią wybitni specjaliści oraz eksperci m.in.:
Prof. dr hab. Ewa Czerniawska – psycholog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, Dziekan Wydziału Psychologii. Autorka licznych publikacji, m.in. napisanej wspólnie z prof. M. Ledzińską „Jak się uczyć?”.
Prof. dr hab. Maria Ledzińska – psycholog, profesor Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych. Autorka licznych publikacji, m. in. napisanej wraz z prof. E. Czerniawską książki „Jak się uczyć?”.
Program kongresu:
I blok tematyczny: „Niepowodzenia edukacyjne”
Model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach wynikających z niepowodzeń edukacyjnych· W jaki sposób rozpoznawać niepowodzenia edukacyjne i ich przyczyny· Sprawdzone sposoby przeciwdziałania niepowodzeniom oraz wspierania motywacji do nauki · Strategie niwelowania niepowodzeń szkolnych
II blok tematyczny: „Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne”
Model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach wynikających z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych· Rozpoznawanie sygnałów mogących świadczyć o kryzysie lub traumie· Procedura pierwszej pomocy w szkole wobec ucznia w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej· Metody i techniki pracy z uczniem doświadczającym kryzysu lub traumy
III blok tematyczny: „Szczególne uzdolnienia”
Model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach wynikających ze szczególnych uzdolnień · Identyfikacja uczniów zdolnych i ich potrzeb na podstawie obserwacji podczas zajęć· Rekomendowane indywidualne i grupowe formy pracy z uczniem zdolnym z wykorzystaniem środków dostępnych w szkole· Jak rozwijać uzdolnienia ucznia we współpracy z rodzicami
IV blok tematyczny: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce – czyli jak w swojej szkole zorganizowaliśmy pracę 59 zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
Prezentacja wypracowanych metod organizacji i pracy Zespołów w ramach pilotażowego projektu „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze SPE” przeprowadzonego w roku szkolnym 2010/2011 w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu
Więcej informacji o kongresie znajdą Państwo na stronie:
Za absurdy Karty nauczyciela płacą podatnicy i samorządy
Za absurdy Karty nauczyciela płacą podatnicy i samorządy
ZNP jak niepodległości broni Karty nauczyciela. Choć szkodzi ona systemowi oświaty, finansom gmin, budżetowi, gospodarce, a nawet samym nauczycielom.
Minister edukacji Katarzyna Hall zadeklarowała w sobotę, że chce zmienić Kartę nauczyciela. W jej ocenie obecny system nie gwarantuje odpowiednio elastycznego i motywującego systemu wynagradzania pedagogów. Odpowiedź usłyszała natychmiast. Szef Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz stwierdził: „nie ma związku przyczynowo-skutkowego między kartą a jakością pracy”.
Gminy zakazują nauczycielom pracy na kilku etatach
Gminy zakazują nauczycielom pracy na kilku etatach
Nauczyciel w jednej gminie nie może pracować na kilku etatach w różnych szkołach. Takie ograniczenie wprowadzają samorządy, tłumacząc się zwiększeniem jakości kształcenia i szukaniem oszczędności.
Samorządy szukają różnych sposobów, aby ograniczyć rosnące wydatki na oświatę. Wśród rozwiązań, które funkcjonują od dłuższego czasu w szkołach, jest m.in. łączenie klas w większe, zwalnianie nauczycieli i niezatrudnianie nowych.
Gminy po wakacjach poszły jeszcze krok naprzód, bo wprowadzają zakazy dla wieloetatowości dla nauczycieli. Tak zrobiły urząd miasta w Częstochowie, a także w Radomiu. To oznacza, że nie mogą oni pracować w kilku szkołach na terenie danej gminy. Samorządy tłumaczą swoje decyzje oszczędnościami. Tylko pełne etaty i godziny ponadwymiarowe pozwalają gminom na zapewnienie nauczycielom na bieżąco średnich płac. Wtedy unikają wypłacania im jednorazowego dodatku uzupełniającego.
Nauczyciele czekają na sądowe rozstrzygnięcie kwestii narzucanych im zakazów. Pierwsze sprawy są już rozpatrywane przez sądy I instancji. Prawnicy mają jednak wątpliwości, czy ograniczanie w ten sposób zatrudnienia pośrednio przez gminy, a bezpośrednio przez dyrektorów szkół, są zgodne z przepisami.
W szkolnych bibliotekach i świetlicach zaczynają pracować bibliotekarze i instruktorzy zatrudnieni przez gminne centra kultury.
Od września w gminie Chmielnik, województwo świętokrzyskie, szkolne biblioteki i świetlice będą mniej kosztować. Pozostają w strukturach szkoły, ale zmienił się status ich pracowników.
– Nie zatrudnia ich szkoła na podstawie Karty nauczyciela, tylko Chmielnickie Centrum Kultury na podstawie kodeksu pracy – wyjaśnia Marek Nowak, kierownik Zespołu Obsługi Oświaty w Chmielniku.
Bibliotekarze i instruktorzy są wynagradzani jak wcześniej w szkole. Z tym że nie mają prawa do dodatku motywacyjnego czy wiejskiego, wydłużył się też ich czas pracy do 40 godzin tygodniowo. Bibliotekarz zatrudniony na podstawie KN pracuje 30 godzin tygodniowo, a nauczyciel świetlicy – 26.
– Ratując gminne finanse, mogliśmy tworzyć 30-osobowe klasy i zwalniać nauczycieli lub przekazać świetlice i biblioteki ChCK – dodaje Nowak.
Związek Nauczycielstwa Polskiego uważa jednak, że gmina złamała prawo.
Ministerstwo Edukacji Narodowej twierdzi natomiast , że świetlica, którą prowadzi centrum kultury, nie jest częścią szkoły, jej działalność zostaje zatem wyłączona z nadzoru pedagogicznego.
Państwo polskie płaci nauczycielom głównie za wypełnianie kolejnych arkuszy organizacyjnych i raportowanie stanu wykonania kolejnych reformatorskich programów, które muszą wprowadzać na polecenie resortu edukacji. Taki obraz wyłania się z listów, które napisali do „DGP” nauczyciele.
W czwartek, powołując się na badania OECD, napisaliśmy, że statystycznie polski nauczyciel spędza w klasie mniej niż trzy godziny zegarowe. Co po tym czasie robią pedagodzy? Przeglądając branżowe fora, naliczyliśmy 20 różnego rodzaju formularzy, które musi wypełnić nauczyciel, i 18, których uzupełnianie leży w gestii dyrektora szkoły. A to dopiero początek.
– W większości szkół obradują: zespół wychowawczy, zespół ewaluacji, zespół koordynujący pracę np. zerówek, zespół opracowujący kartę indywidualnych potrzeb ucznia. Z kolei ta karta jest niezbędna, by zespół mógł opracować plan działań wspierających oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne – opowiada nam nauczycielka Ewa Król.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,619,426 unikalne wizyty