W MEN rozpoczęto w poniedziałek rozmowy ze związkami zawodowymi i stroną samorządową na temat ewentualnych zmian w ustawie Karta Nauczyciela. Rozpoczęcie takich rozmów zapowiedział w czerwcu wiceminister edukacji Maciej Jakubowski.
"Dziś rozpoczynamy rozmowy, których celem jest dyskusja o Karcie Nauczyciela. Naszym celem jest takie poprowadzenie tej dyskusji, aby zagwarantowane było to, że wszystkie zmiany, o których mówimy, mają na celu podniesienie jakości kształcenia, dobro uczniów. Chcemy zadbać o to, by w każdej szkole uczeń miał dobrego nauczyciela" - powiedział Jakubowski dziennikarzom przed spotkaniem.
Wielomilionowe zlecenia dotyczące realizacji e-podręcznika trafiają do firm, instytucji i ludzi z otoczenia wiceminister edukacji Joanny Berdzik.
Szkolenia dla dyrektorów szkół i nauczycieli w ramach „Cyfrowej szkoły" będzie realizowała fundacja, która wcześniej przez trzy lata zatrudniała Berdzik. Szkolenia będzie koordynował Andrzej Jasiński, kolega Berdzik z zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, w którym pełniła ona funkcję prezesa. On do wiosny tego roku był tam członkiem zarządu. Z tego stowarzyszenia wywodzi się także Krzysztof Wojewodzic, który z kolei będzie koordynatorem projektu „E-podręcznik".
Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Do zadań własnych powiatu należy zakładanie i prowadzenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe. Od 1 września 2012 r. zadaniem samorządu powiatowego będzie również tworzenie warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Obowiązek taki wynika z art. 5a ust. 2b u.s.o., dodanego do u.s.o. mocą ustawy z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206). Przepis ten poszerza katalog zadań oświatowych powiatu o obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat. Ustawodawca ma tu na myśli publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (technika, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły policealne), dla których organem prowadzącym jest samorząd powiatowy. Środki na ten cel zagwarantowane zostaną w dochodach j.s.t. – w stosunku do kwalifikacyjnych kursów zawodowych obowiązywać będzie więc ta sama zasada finansowania co w przypadku innych zadań oświatowych, takich jak utrzymanie szkół i placówek czy wynagrodzenia nauczycieli.
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Absolwenci gimnazjum, którzy nie ukończyli 18 lat, podlegają obowiązkowi nauki. Od 1 września 2012 r. zmieni się sposób jego realizacji. Ustawa z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206) znosi możliwość spełniania obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, które nie umożliwiają przystąpienia do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
W myśl znowelizowanego art. 16 ust. 5a u.s.o. po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełniany będzie przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej albo przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy. Przez drugą z ww. form należy rozumieć przygotowanie zawodowe odbywane przez młodocianych, prowadzone zgodnie z rozp. RM z dn. 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, z późn. zm.). Za pracownika młodocianego art. 190 § 1 k.p. uznaje pracownika, który ukończył 16 lat, ale nie przekroczył 18. roku życia.
W 2012 roku na dofinansowanie kosztów zakupu podręczników przez rodziców rząd przeznaczy 128 milionów złotych. To o 13 mln złotych więcej niż w zeszłym roku (2011 rok - 115 mln, 2010 rok - 103 mln). Rządowy program pomocy uczniom „Wyprawka szkolna" został 14 czerwca przyjęty przez Radę Ministrów. Programem w tym roku będą objęci uczniowie rozpoczynający edukację szkolną w klasach I-IV szkoły podstawowej, klasach I-IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, klasie I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum, klasie IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klasie IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, klasie I liceum plastycznego lub klasie I albo VII ogólnokształcącej szkoły baletowej.
Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników będzie przysługiwać uczniom pochodzącym z rodzin spełniających kryterium dochodowe zgodne z ustawą o pomocy społecznej oraz o świadczeniach rodzinnych.
Ze względu na niewielkie wykorzystywanie w ubiegłych latach możliwości ubiegania się o zwrot kosztów zakupu podręczników przez rodziców, których dochody przekraczały próg dochodowy zapisany w programie „Wyprawka szkolna", w projekcie tegorocznej edycji zaproponowano zmniejszenie udziału środków przeznaczonych dla tej grupy rodziców do 5% środków programu.
Jednocześnie w przypadku uczniów klasy I szkoły podstawowej i I klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, zrezygnowano z udzielania pomocy poza kryterium dochodowym ze względu na objęcie tej grupy wsparciem uzależnionym od wyższego poziomu dochodu w rodzinie.
Dofinansowanie zakupu podręczników wyniesie:
180 zł dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
210 zł dla uczniów klas IV szkoły podstawowej oraz niepełnosprawnych uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
325 zł dla niepełnosprawnych uczniów gimnazjum,
352 zł dla uczniów klasy I szkół ponadgimnazjalnych i niepełnosprawnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Programem będą także objęci uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczający w roku szkolnym 2012/2013 do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Źródło: MEN
W przypadku uczniów klasy I szkoły podstawowej to próg dochodowy uprawniający do uzyskania wyprawki będzie wynosił 504 zł na osobę w rodzinie.
Dla pozostałych uczniów będzie obowiązywało – tak jak do tej pory – kryterium dochodowe z pomocy społecznej. Wynosi ono 351 zł na osobę w rodzinie.
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,107,701 unikalne wizyty