Minister Edukacji Narodowej (11.07.2012 r.) wyraził stanowisko zgodnie z którym powoływanie przez gminy spółek z o. o. w celu przekazania im prowadzenia przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów narusza przepisy art. 5 ust. 5 oraz art. 104 ust. 1 i art. 105 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Działania te należałoby ocenić jako zmierzające do obejścia przepisów prawa, przede wszystkim przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, która w pełnym zakresie obowiązuje nauczycieli zatrudnionych w szkołach publicznych prowadzonych przez j.s.t., natomiast nauczycieli szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące j.s.t. w zakresie ograniczonym. Prowadzenie szkół podstawowych, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych (w tym szkół przy zakładach karnych oraz zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich) i artystycznych, przeszło z dniem 1 stycznia 1994 r. do obowiązkowych zadań własnych gmin - zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Natomiast prowadzenie przedszkoli stało się zadaniem obowiązkowym gmin z dniem 1 stycznia 1992 r.
W MEN rozpoczęto w poniedziałek rozmowy ze związkami zawodowymi i stroną samorządową na temat ewentualnych zmian w ustawie Karta Nauczyciela. Rozpoczęcie takich rozmów zapowiedział w czerwcu wiceminister edukacji Maciej Jakubowski.
"Dziś rozpoczynamy rozmowy, których celem jest dyskusja o Karcie Nauczyciela. Naszym celem jest takie poprowadzenie tej dyskusji, aby zagwarantowane było to, że wszystkie zmiany, o których mówimy, mają na celu podniesienie jakości kształcenia, dobro uczniów. Chcemy zadbać o to, by w każdej szkole uczeń miał dobrego nauczyciela" - powiedział Jakubowski dziennikarzom przed spotkaniem.
Wielomilionowe zlecenia dotyczące realizacji e-podręcznika trafiają do firm, instytucji i ludzi z otoczenia wiceminister edukacji Joanny Berdzik.
Szkolenia dla dyrektorów szkół i nauczycieli w ramach „Cyfrowej szkoły" będzie realizowała fundacja, która wcześniej przez trzy lata zatrudniała Berdzik. Szkolenia będzie koordynował Andrzej Jasiński, kolega Berdzik z zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, w którym pełniła ona funkcję prezesa. On do wiosny tego roku był tam członkiem zarządu. Z tego stowarzyszenia wywodzi się także Krzysztof Wojewodzic, który z kolei będzie koordynatorem projektu „E-podręcznik".
Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Do zadań własnych powiatu należy zakładanie i prowadzenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe. Od 1 września 2012 r. zadaniem samorządu powiatowego będzie również tworzenie warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Obowiązek taki wynika z art. 5a ust. 2b u.s.o., dodanego do u.s.o. mocą ustawy z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206). Przepis ten poszerza katalog zadań oświatowych powiatu o obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat. Ustawodawca ma tu na myśli publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (technika, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły policealne), dla których organem prowadzącym jest samorząd powiatowy. Środki na ten cel zagwarantowane zostaną w dochodach j.s.t. – w stosunku do kwalifikacyjnych kursów zawodowych obowiązywać będzie więc ta sama zasada finansowania co w przypadku innych zadań oświatowych, takich jak utrzymanie szkół i placówek czy wynagrodzenia nauczycieli.
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Absolwenci gimnazjum, którzy nie ukończyli 18 lat, podlegają obowiązkowi nauki. Od 1 września 2012 r. zmieni się sposób jego realizacji. Ustawa z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206) znosi możliwość spełniania obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, które nie umożliwiają przystąpienia do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
W myśl znowelizowanego art. 16 ust. 5a u.s.o. po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełniany będzie przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej albo przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy. Przez drugą z ww. form należy rozumieć przygotowanie zawodowe odbywane przez młodocianych, prowadzone zgodnie z rozp. RM z dn. 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, z późn. zm.). Za pracownika młodocianego art. 190 § 1 k.p. uznaje pracownika, który ukończył 16 lat, ale nie przekroczył 18. roku życia.
Dziękuję Wam za odpowiedzi❤️. W poradni do której dzwoniłam były one sprzeczne . Nauczyciele stwierdzili, że pismo brzydkie lecz czytelne . Dostosowania z komputerem RP nie uchwaliła.
Zgadzam się z Tomaszem. 8 lat pracował w szkole bez komputera, a tu nagle przy egzaminie musi. Rodzice mogą sobie naciskać. To jest decyzja rady pedagogicznej.
lis - od dawna poradnie już nie wypowiadają się wprost ad. egzaminów; stwierdzają "tylko" czy ma dys-, itp. Więc zapisu być nie musi, ale powinien być wdrożony.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 74,806,357 unikalne wizyty