ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 16

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,655
bullet.png Najnowszy użytkownik: martamlo

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
List do minister edukacji. Dotyczy tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów
 


List do minister edukacji. Dotyczy tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów



Warszawa, 27.08.2012 r.

Pani Krystyna Szumilas

Minister Edukacji Narodowej

Związek Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Główny zwraca uwagę Pani minister na sprawę realizacji w praktyce kompetencji organów prowadzących zapisanej w art.42 ust.7 pkt 3 w zakresie określenia w uchwale tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów. Kompetencji potwierdzonej uchwałą składu 7 sędziów z 21 marca 2012 r. ( sygn. akt III PZP 2/12).
Istotną kwestią jest również fakt, że uchwała składu 7 sędziów pojawiła się po podpisaniu pakietu rozporządzeń dotyczących zwiększenia zadań i pomocy psychologicznej kierowanej do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ZNP ZG od maja br. prowadzi monitoring uchwał jst w wyżej wymienionej sprawie. Analiza treści uchwał wskazuje, że dla wielu jst różnego szczebla jedynym sposobem zwiększenia wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest zwiększenie w ramach obecnego wynagrodzenia tygodniowego obowiązkowego czasu pracy zatrudnionych nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Gminy nie zwiększają zatrudnienia, aby lepiej organizować pomoc psychologiczno - pedagogiczną uczniów, dokonują tego kosztem znacznego zwiększenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć zatrudnionych nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Wiele z wymienionych jst zwiększyło tygodniowy obowiązkowy wymiar z 20 godzin do 30,33,35,38, a nawet 40 .ZG ZNP nie sądzi , aby mówiąc o rozwoju wsparcia i pomocy psychologiczno – pedagogicznej właśnie takie rozwiązania miała Pani minister na myśli.
Sytuacja ta pokazuje również ,że odebranie kompetencji w 2009 r. organowi nadzoru pedagogicznego do opiniowania tych kwestii, w związku z nowelizacją ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2009 r. nr 1,poz.1) spowodowało absolutną dezynwolturę wielu samorządów w tym zakresie.
Wydaje się, że samorządy nie chcą pamiętać o tym, że uchwały określające tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych podlegają rygorom art. 42 ustawy Karta Nauczyciela . Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień, w tym również nauczyciela psychologa, pedagoga, logopedy i doradcy zawodowego. W ramach tego czasu pracy nauczyciel obowiązany jest realizować :
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust.3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a lub 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
W sytuacji kiedy w uchwałach organów prowadzących jeden z elementów czasu pracy tj. tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć określony jest na wysokim poziomie istnieje bardzo poważne ryzyko, że po uwzględnieniu pozostałych elementów składowych 40 godzinnego tygodnia pracy - innych zajęć i czynności statutowych oraz w zależności od typu placówki - 2 lub 1 godziny tzw. karcianej jak również zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, a także samokształceniem i doskonaleniem zawodowym - czas pracy przekroczy dopuszczalną ustawową 40 godzinną tygodniową normę pracy.
Niepokojącym jest fakt, że wojewodowie w ramach nadzoru prawnego nie uchylają uchwał przyjętych z naruszeniem prawa - niewłaściwe podstawy prawne do przyjęcia uchwały, wykraczanie poza kompetencję zapisaną w art.42 ust.7 pkt 3 i ustalanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dla stanowisk niewymienionych w zapisie np. reedukatorów, rewalidatorów, socjoterapeutów, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej, rehabilitantów, oraz określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin z naruszeniem art. 42 ustawy Karta Nauczyciela. Ewidentnym przykładem jest Uchwała Nr XVII Rady Gminy Chełm z dnia 30 kwietnia 2012r. ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego 11 czerwca 2012r., poz. 1859, określająca tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć na poziomie 40 godzin( uchwały w dyspozycji ZG ZNP).
Zdaniem ZNP sprawa jest poważna. Wydaje się bowiem, że tak daleka autonomia samorządów doprowadziła do złamania konstytucyjnej zasady równego traktowania. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w artykule 32 mówi o tym, że wszyscy są równi wobec prawa. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Dyskryminowani czują się nauczyciele psychologowie , pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi zatrudnieni na terenach jst, które zwiększyły w ramach obecnego wynagrodzenia o 40, 50% tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć. Ponadto w wyniku działania organów prowadzących za swoją pracę otrzymują zdecydowanie mniejsze wynagrodzenie niż osoby wykonujące tę samą pracę na terenie innych jst.
Związek Nauczycielstwa Polskiego zastanawia się jaka przesłanka zdecydowała o tym, że ustawodawca wprowadził tak daleko idące arbitralne rozróżnienie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć między stanowiskami nauczyciela psychologa , pedagoga, logopedy w poradniach psychologiczno - pedagogicznych, a tymi samymi stanowiskami w szkołach .W pierwszym przypadku ustalając sztywno w art.42 ust.3 lp.11 na poziomie 20 godzin, a w drugim oddając kompetencje samorządom do swobodnego określenia tego wymiaru w uchwałach. W tej sprawie Związek Nauczycielstwa Polskiego zamierza zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich.
ZG ZNP oczekuje od Pani minister uruchomienia mechanizmów, które pozwolą w ramach nadzoru sprawowanego przez resort i kuratorów wyeliminować z podległych szkół i placówek patologie związane z funkcjonowaniem od 1 września 2012 r. wadliwych uchwał jst. Oczekujemy ,że kuratorzy oświaty wykonujący w imieniu wojewody zadania związane z nadzorem podejmą współpracę z wojewodami w celu wyeliminowania z obrotu prawnego wadliwych uchwał. Liczymy również na to, że na stronach resortu edukacji pojawi się stanowisko MEN w sprawie zgodnego z prawem sposobu wykonania przepisu art.42 ust.7 pkt 3 w zakresie określania w uchwałach jst tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.

Sławomir Broniarz/-/

Prezes ZNP

Źródło: ZNP

www.znp.edu.pl
 
Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne
 


Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne



14 sierpnia Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w 2012 r. oraz projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w 2012 r. Pomoc w ramach programu, w wysokości 1000 zł, będzie udzielana uczniom, którzy w roku szkolnym 2012/2013 będą realizowali obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne lub uczęszczali do szkół dla młodzieży wszystkich typów. Będzie on wypłacony tym uczniom, których rodziny otrzymały zasiłek celowy do 6 000 zł przyznawany na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w związku ze stratami poniesionymi w wyniku nawałnic lub innych zdarzeń atmosferycznych, w szczególności gradobicia lub powodzi.

Szacuje się, że liczba beneficjentów pomocy wyniesie do 2 500 uczniów.

Źródło: MEN

 
Konkurs "POMOST III - czyli przekraczanie edukacyjnych progów"
 


Konkurs "POMOST III - czyli przekraczanie edukacyjnych progów"

Konkurs "POMOST III - czyli przekraczanie edukacyjnych progów" - konkurs miesięcznika "Dyrektor Szkoły" i kwartalnika "Przed Szkołą" wydawanych przez Wolters Kluwer Polska. Termin składania prac do 31 sierpnia 2012 r.
Budujmy POMOSTY, aby dzieci mogły łagodnie pokonywać edukacyjne progi przechodząc z przedszkola do szkoły i z klasy trzeciej do czwartej szkoły podstawowej - czyli z integralnego sytemu nauczania do przedmiotowego - taka dewiza przyświeca konkursowi, którego trzecią edycję organizuje w tym roku miesięcznik "Dyrektor Szkoły" i kwartalnik "Przed Szkołą" wydawane przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Termin zgłaszania prac konkursowych upływa 31 sierpnia 2012 r.

Jeżeli w Waszym przedszkolu lub szkole funkcjonuje program przygotowania dzieci i ich rodziców do zmiany, jaką jest rozpoczęcie nauki w szkole, jeśli próbujecie ułatwić im tę zmianę, jeśli tworzycie środowisko przyjazne dziecku, nawiązując relacje między przedszkolami i szkołami, współpracując w tych działaniach z rodzicami, lokalnym samorządem, organizacjami pozarządowymi, różnymi instytucjami wspierającymi rozwój i edukację dzieci, jeśli macie przemyślany program działań ułatwiający uczniom przejście z III do IV klasy szkoły podstawowej zapraszamy Was do wzięcia udziału w trzeciej edycji konkursu "POMOST".

Pochwalcie się swoimi osiągnięciami, przedstawcie swoje pomysły i działania - w formie:

- opisu/relacji/reportażu

- scenariusza

- prezentacji

- nagrania audiowideo.


Zbierzmy wspólnie przykłady dobrej praktyki - temu przede wszystkim służy konkurs.
Nad przebiegiem tej edycji konkursu i wyłonieniem najciekawszych prac czuwa jury w składzie:
- prof. dr hab. Anna Brzezińska (przewodnicząca jury), pracownik naukowy Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Lider Zespołu Wczesnej Edukacji IBE,
- dr Karolina Appelt, pracownik naukowy Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu,
- dr Piotr Rycielski, lider Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia,
- Ewa Brańska, redaktor merytoryczna kwartalnika "Przed Szkołą",
- Klaudiusz Kaleta, p.o. redaktora naczelnego miesięcznika"Dyrektor Szkoły", dyrektor Działu Czasopism Wolters Kluwer Polska

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie:

www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/pomost-iii-czyli-przekraczanie-edukacyjnych-progow


lub pod numerem telefonu:

Sekretariat Działu Czasopism
tel. (22) 535 80 20; (22) 535 82 59

e-mail: czasopisma@wolterskluwer.pl



 
Jest kompromis w sprawie urlopów dla poratowania zdrowia
 


Jest kompromis w sprawie urlopów dla poratowania zdrowia



Jest zgoda na to, aby o urlopach dla poratowania zdrowia orzekali lekarze medycyny pracy, a nie lekarze pierwszego kontaktu, jak ma to miejsce obecnie. MEN widzi potrzebę utrzymania urlopów dla poratowania zdrowia, ale dostrzega konieczność dostosowania zasad ich przyznawania do rozwiązań stosowanych w innych zawodach - powiedział Maciej Jakubowski, podsekretarz stanu w MEN, po dzisiejszym (7 sierpnia) spotkaniu przedstawicieli samorządów i związków zawodowych nauczycieli poświęconego ustawie Karta nauczyciela.
W tym, drugim w ciągu miesiąca, spotkaniu na temat ustawy uczestniczyli eksperci reprezentujący nauczycielskie związki zawodowe oraz samorządy. Ze strony rządu w spotkaniu, oprócz wiceministra MEN Macieja Jakubowskiego uczestniczyła również Magdalena Młochowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Efekty pracy grup eksperckich będą omawiane na kolejnych szerszych spotkaniach przedstawicieli związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz korporacji samorządowych.


 
Czy można "cofnąć" sześciolatka do zerówki?
 


Czy można "cofnąć" sześciolatka do zerówki?


Jak podaje "Rzeczpospolita" do o stołecznego sądu wpłynął pozew rodziców sześcioletniej uczennicy, która 2011 r. rozpoczęła naukę w podstawówce. Po rozpoczęciu roku szkolnego zorientowali się oni, że córka sobie nie radzi. Dziewczynka została zbadana przez psychologa, który potwierdził, że ma ona problemy w grupie, a ponieważ słabo jej idzie, zamyka się w sobie. Rodzice nie od razu jednak próbowali zabrać córkę ze szkoły. Wychowawczyni obiecała zwrócić większą uwagę na ich dziecko, w razie konieczności zaś poprosić o pomoc psychologa.
Wiosną rodzice byli już pewni, że córka sobie nie poradzi. Dlatego w maju złożyli w szkole wniosek o przeniesienie jej do oddziału przedszkolnego lub pozwolenie jej na to, by po wakacjach znów poszła do pierwszej klasy tym razem z rówieśnikami.
Szkoła odmówiła. - Uchylenie decyzji administracyjnej o przyjęciu do pierwszej klasy nie jest możliwe, bo dyrektor jej nie wydawał, więc nie może jej cofnąć - tłumaczyła dyrektor.
Andrzej Kulmatycki z mazowieckiego kuratorium przyznaje, że w prawie oświatowym nie ma czegoś takiego jak cofnięcie ucznia do przedszkola. Ale przypomina też, że dla dzieci w wieku sześciu lat nauka w szkole nie jest obowiązkowa do 2014 r. To zaś oznacza, że „rodzice zawsze mają prawo do zmiany swojej decyzji dotyczącej rozpoczęcia nauki przez sześciolatka". Takie samo stanowisko zajął resort edukacji.
Rodzice o tym jednak nie wiedzieli. Z odpowiedzi szkoły na ich wniosek zrozumieli tyle, że ich córka musi kontynuować naukę. Co więcej, kiedy dyrektorka odpisywała rodzicom na ich wniosek, dziewczynka formalnie zdała już do drugiej klasy. - Nie widzę żadnych podstaw prawnych do zmieniania decyzji rady pedagogicznej - Powiedziała „Rzeczpospolitej" dyrektorka szkoły.
W pozwie rodzice domagają się aby szkoła pozwoliła ich córce ponownie chodzić do pierwszej klasy.
Zdajemy sobie sprawę, że jest to swoisty precedens i sąd będzie miał twardy orzech do zgryzienia - powiedziała Monika Brzozowska z kancelarii Pasieka, Derlikowski, Brzozowska i Partnerzy, pełnomocnik rodziców dziewczynki. Jej zdaniem postępowanie w tej sprawie sprowadzi się do odpowiedzi na pytanie, czy sześciolatek ma prawo do edukacji zgodnej ze swoim poziomem rozwoju emocjonalnego, czy też nie. - Rozstrzygnięcie sądu będzie miało niebagatelne znaczenie dla reformy edukacji i obowiązku edukacyjnego sześciolatków wprowadzonego od 2014 r. - dodała pani adwokat.

Źródło: Rzeczpospolita

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum