Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Nowe zadania oświatowe powiatów - kwalifikacyjne kursy zawodowe
Do zadań własnych powiatu należy zakładanie i prowadzenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe. Od 1 września 2012 r. zadaniem samorządu powiatowego będzie również tworzenie warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Obowiązek taki wynika z art. 5a ust. 2b u.s.o., dodanego do u.s.o. mocą ustawy z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206). Przepis ten poszerza katalog zadań oświatowych powiatu o obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat. Ustawodawca ma tu na myśli publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (technika, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły policealne), dla których organem prowadzącym jest samorząd powiatowy. Środki na ten cel zagwarantowane zostaną w dochodach j.s.t. – w stosunku do kwalifikacyjnych kursów zawodowych obowiązywać będzie więc ta sama zasada finansowania co w przypadku innych zadań oświatowych, takich jak utrzymanie szkół i placówek czy wynagrodzenia nauczycieli.
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Co zmieni się w obowiązku nauki od 1 września 2012 r.?
Absolwenci gimnazjum, którzy nie ukończyli 18 lat, podlegają obowiązkowi nauki. Od 1 września 2012 r. zmieni się sposób jego realizacji. Ustawa z dn. 19.08.2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 205, poz. 1206) znosi możliwość spełniania obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, które nie umożliwiają przystąpienia do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
W myśl znowelizowanego art. 16 ust. 5a u.s.o. po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełniany będzie przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej albo przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy. Przez drugą z ww. form należy rozumieć przygotowanie zawodowe odbywane przez młodocianych, prowadzone zgodnie z rozp. RM z dn. 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, z późn. zm.). Za pracownika młodocianego art. 190 § 1 k.p. uznaje pracownika, który ukończył 16 lat, ale nie przekroczył 18. roku życia.
W 2012 roku na dofinansowanie kosztów zakupu podręczników przez rodziców rząd przeznaczy 128 milionów złotych. To o 13 mln złotych więcej niż w zeszłym roku (2011 rok - 115 mln, 2010 rok - 103 mln). Rządowy program pomocy uczniom „Wyprawka szkolna" został 14 czerwca przyjęty przez Radę Ministrów. Programem w tym roku będą objęci uczniowie rozpoczynający edukację szkolną w klasach I-IV szkoły podstawowej, klasach I-IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, klasie I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum, klasie IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klasie IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, klasie I liceum plastycznego lub klasie I albo VII ogólnokształcącej szkoły baletowej.
Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników będzie przysługiwać uczniom pochodzącym z rodzin spełniających kryterium dochodowe zgodne z ustawą o pomocy społecznej oraz o świadczeniach rodzinnych.
Ze względu na niewielkie wykorzystywanie w ubiegłych latach możliwości ubiegania się o zwrot kosztów zakupu podręczników przez rodziców, których dochody przekraczały próg dochodowy zapisany w programie „Wyprawka szkolna", w projekcie tegorocznej edycji zaproponowano zmniejszenie udziału środków przeznaczonych dla tej grupy rodziców do 5% środków programu.
Jednocześnie w przypadku uczniów klasy I szkoły podstawowej i I klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, zrezygnowano z udzielania pomocy poza kryterium dochodowym ze względu na objęcie tej grupy wsparciem uzależnionym od wyższego poziomu dochodu w rodzinie.
Dofinansowanie zakupu podręczników wyniesie:
180 zł dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
210 zł dla uczniów klas IV szkoły podstawowej oraz niepełnosprawnych uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
325 zł dla niepełnosprawnych uczniów gimnazjum,
352 zł dla uczniów klasy I szkół ponadgimnazjalnych i niepełnosprawnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Programem będą także objęci uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczający w roku szkolnym 2012/2013 do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Źródło: MEN
W przypadku uczniów klasy I szkoły podstawowej to próg dochodowy uprawniający do uzyskania wyprawki będzie wynosił 504 zł na osobę w rodzinie.
Dla pozostałych uczniów będzie obowiązywało – tak jak do tej pory – kryterium dochodowe z pomocy społecznej. Wynosi ono 351 zł na osobę w rodzinie.
GP przeprowadziła wywiad z prof. zw. dr hab. Elżbietą Tarkowską, która od kilkunastu lat prowadzi badania dawnej i obecnej biedy w Polsce. Jest kierownikiem Zespołu Badań nad Ubóstwem w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz pełni obowiązki dyrektora IFiS w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Oto jego fragment.
Katarzyna Pawłowska-Salińska: UNICEF opublikował niedawno raport, z którego wynika, że w Polsce co piąte dziecko jest ubogie. Według najnowszych danych GUS rośnie liczba Polaków, którzy są bardzo biedni, ale nie dostają pomocy od państwa. Prawo do zasiłków rodzinnych w ciągu ośmiu lat straciło nawet milion dzieci. Mamy poważny problem z biedą?
Prof. Elżbieta Tarkowska: - Bardzo poważny. Ludzi biednych, w tym dzieci, od dawna jest w Polsce sporo. Ale ostatni komunikat GUS to już alarm. Po raz pierwszy liczba osób żyjących poniżej ustawowego minimum egzystencji jest większa niż liczba uprawnionych do pomocy społecznej. Nigdy tak nie było. Minimum egzystencji to ile?
Mniej niż 495 zł miesięcznie na osobę samotną i mniej niż 1336 zł na czteroosobową rodzinę. Co z tego wynika?
Że ludzie bardzo potrzebujących pomocy są pozostawieni sami sobie. Tak być nie może! Minimum egzystencji to poziom wydatków wystarczających zaledwie na przeżycie. Najgorsze, że te dane odnoszą się do 2011 roku. A przecież kryzys nadal trwa, ceny rosną. Naprawdę sytuacja jest bardzo zła. Jak to zmienić?
Progi, od których można otrzymywać pomoc społeczną, powinny być podwyższone jak najszybciej, niezależnie od argumentów ekonomicznych. W tych rodzinach przecież są dzieci, na których przyszłości podobno tak nam zależy. Czy jednak współczesna bieda nie jest mniej dotkliwa niż kiedyś? Według wspomnianego raportu UNICEF-u biedne jest dziecko, które nie może świętować urodzin albo nie ma dwóch par butów.
Ten raport nie mówi o skrajnej biedzie, ale stosuje jej szerokie ujęcie uwzględniające obok potrzeb podstawowych (żywność, obuwie, warunki mieszkaniowe) również dostęp do edukacji, kultury, sportu, rekreacji, uczestniczenia w życiu społecznym.
Współczesna bieda często bardzo odbiega od tradycyjnych wyobrażeń, łączących ją z głodem, zaniedbaniem, bezdomnością. A przecież biedne dziecko ma takie same potrzeby jak wszystkie dzieci. Ono też powinno móc pojechać na wycieczkę, zaprosić przyjaciół do domu, zanieść do szkoły cukierki na urodziny. Powinno mieć dostęp do internetu i książek, bo dzięki temu będzie miało lepsze oceny i zaakceptują je rówieśnicy.
Biedna rodzina jest bardzo podobna do naszej. Jedyną różnicą jest to, że gorzej jej się wiedzie.
Spotkanie związków zawodowych ws. samorządowych propozycji
Spotkanie związków zawodowych ws. samorządowych propozycji
22 czerwca 2012 r. odbyło się w Warszawie spotkanie przedstawicieli dwóch oświatowych związków zawodowych - Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Spotkanie - zainicjowane przez oświatową „Solidarność” - poświęcone było samorządowym propozycjom zmian w ustawie o systemie oświaty i Karcie Nauczyciela.
Ze strony ZNP wzięli w nim udział Sławomir Broniarz, prezes ZNP oraz wiceprezesi ZG ZNP – Krzysztof Baszczyński, Jarosław Czarnowski oraz Grzegorz Gruchlik.
Oświatową „Solidarność” reprezentowali przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa oraz Teresa Misiuk, zastępca przewodniczącego SKOiW NSZZ „Solidarność” i Ewa Roszyk, członek Prezydium SKOiW NSZZ „Solidarność”.
Podczas spotkania związkowcy omówili propozycje, jakie strona samorządowa przedstawiła 24 kwietnia br. Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.
W ustawie o systemie oświaty strona samorządowa proponuje m.in. możliwość przekazywania szkół i placówek oświatowych innym osobom prawnym lub fizycznym bez względu na liczbę uczniów Natomiast w ustawie Karta Nauczyciela m.in.:
- objęcie zapisami ustawy tylko nauczycieli „tablicowych”,
- wyższe pensum dydaktyczne (20 + 2 godziny),
- skrócenie urlopu wypoczynkowego do 52 dni w placówkach feryjnych,
- ograniczenie systemu awansu zawodowego do stopnia nauczyciela mianowanego (nadawanego przez dyrektora), nauczyciel dyplomowany – tytuł honorowy,
- rezygnację z dodatku wiejskiego i mieszkaniowego,
- nowe zasady udzielania urlopu dla poratowania zdrowia (orzeka zespół, na rok szkolny).
Związkowcy krytycznie odnieśli się do samorządowych propozycji.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,317,420 unikalne wizyty