ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 1
isia1609

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,747
bullet.png Najnowszy użytkownik: megan345

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Politycy, odpieprzcie się od szkoły!
 


Politycy, odpieprzcie się od szkoły!


Czy w polskiej oświacie dzieje się dobrze? Śmiem twierdzić, że nie i moje zdanie podziela zapewne spora część rodaków. Czy problem z oświatą to polskie gimnazja? Śmiem twierdzić, że nie, choć tu zapewne na poparcie większości rodaków zapewne nie mogę liczyć. Czy politycy pomagają rozwiązać te problemy? Znów śmiem twierdzić, że nie i w tej kwestii to akurat na pewno poprze mnie z pewnością większość Polaków. Może dlatego, że politycy w ogóle raczej problemy tworzą niż je rozwiązują.
Leszek Miller, lider Sojuszu Lewicy Demokratycznej, a także Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, zgodnie domagają się likwidacji gimnazjów, upatrując w tym remedium na problemy polskiej oświaty. Zadziwiająca jest ta zgodność dwóch byłych premierów. To nawet zrozumiałe, obaj wszak doprowadzili swoje obozy polityczne do utraty władzy i radykalnego zmniejszenia szans na powrót do niej w dającej się przewidzieć przyszłości. Obu panom proponuję "buzi buzi" i niech idą do piaskownicy. Ale z dala od szkół.

 
Raz tak, raz siak
 


Raz tak, raz siak


W Krakowie uznali, że niepełnosprawnym uczniom lepiej będzie w szkołach specjalnych niż w klasach integracyjnych z rówieśnikami. Psychologowie: To niebezpieczne!
- Chcemy pokazać szkołę specjalną jako miejsce dobrej edukacji dla dzieci z dysfunkcjami. Klasa integracyjna nie zawsze jest dobrym wyborem. Obserwujemy, że po dwóch, trzech latach niepowodzeń dzieci i tak idą do szkoły specjalnej - przekonuje Anna Okońska-Walkowicz, wiceprezydent Krakowa odpowiedzialna za oświatę.
Jej zdaniem nauczanie integracyjne (czyli szkoły i klasy, w których razem uczą się dzieci niepełnosprawne i w pełni sprawne) nie spełniło zadań. A poza tym zmieniły się przepisy. Np. ADHD nie jest zaliczane do niepełnosprawności, więc dzieci, które kwalifikują się do klas integracyjnych, będzie mniej i trzeba te szkoły wygaszać. - Mamy miejsca w dobrych szkołach specjalnych, które gwarantują przygotowanie do życia. Tymczasem nieraz dzieci z powodu próżności rodziców trafiają do szkół, w których sobie nie radzą - twierdzi wiceprezydent Krakowa. Dodaje, że to także opinia tych, którzy pracują z dziećmi niepełnosprawnymi.

Źródło: Gazeta Wyborcza

http://wyborcza.pl/1,75478,12402107,Krakow_zaprasza_do_szkol_specjalnych.html


 
Lewicowy dekalog edukacyjny
 


Lewicowy dekalog edukacyjny


Politycy SLD przedstawili postulaty programowe dotyczące oświaty. W konferencji prasowej, która odbyła się przed SP nr 44 w Łodzi, udział wzięli: przewodniczący SLD Leszek Miller oraz posłowie Dariusz Joński i Artur Ostrowski.
Nasze postulaty to swego rodzaju lewicowy dekalog edukacyjny - stwierdził Leszek Miller. SLD zawsze będzie dążyć do zwiększenia nakładów finansowych na edukację, obrony publicznych placówek oświatowych przed ich likwidacją czy wreszcie dostępem do przedszkoli dla wszystkich dzieci - kontynuował Leszek Miller.




LEWICOWY DEKALOG EDUKACYJNY


I. Państwo jest odpowiedzialne, za jakość, poziom i finansowanie edukacji.
II. Równe szanse edukacyjne dla każdego dziecka - bez względu na zamożność rodziców i miejsce urodzenia.
III. Państwo zapewnia wychowanie przedszkolne dla wszystkich dzieci.
IV. Ośmioklasowa szkoła podstawowa zamiast gimnazjów.
V. Rozwój szkolnictwa zawodowego prowadzonego razem z pracodawcami dostosowanego do potrzeb lokalnego i krajowego rynku pracy.
VI. Wzrost poziomu finansowania oświaty do 3 proc. PKB.
VII. Zamiast likwidacji szkół mniejsza liczba dzieci w klasach i poprawa jakości kształcenia.
VIII. Zamiast zwolnień nauczycieli oferta prowadzenia zajęć pozalekcyjnych i wyrównawczych.
IX. Rozwój socjalnych funkcji szkoły: stołówki, dożywianie, gabinety medyczne, wypoczynek i sport dla dzieci i młodzieży.
X. Zapewnienie uczniom podręczników (oraz e-podręczników) - obowiązkiem szkoły i państwa, a nie rodziców. Przygotowanie nauczycieli do nowych metod nauczania.

 
List do minister edukacji. Dotyczy tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów
 


List do minister edukacji. Dotyczy tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów



Warszawa, 27.08.2012 r.

Pani Krystyna Szumilas

Minister Edukacji Narodowej

Związek Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Główny zwraca uwagę Pani minister na sprawę realizacji w praktyce kompetencji organów prowadzących zapisanej w art.42 ust.7 pkt 3 w zakresie określenia w uchwale tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć godzin nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i psychologów. Kompetencji potwierdzonej uchwałą składu 7 sędziów z 21 marca 2012 r. ( sygn. akt III PZP 2/12).
Istotną kwestią jest również fakt, że uchwała składu 7 sędziów pojawiła się po podpisaniu pakietu rozporządzeń dotyczących zwiększenia zadań i pomocy psychologicznej kierowanej do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ZNP ZG od maja br. prowadzi monitoring uchwał jst w wyżej wymienionej sprawie. Analiza treści uchwał wskazuje, że dla wielu jst różnego szczebla jedynym sposobem zwiększenia wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest zwiększenie w ramach obecnego wynagrodzenia tygodniowego obowiązkowego czasu pracy zatrudnionych nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Gminy nie zwiększają zatrudnienia, aby lepiej organizować pomoc psychologiczno - pedagogiczną uczniów, dokonują tego kosztem znacznego zwiększenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć zatrudnionych nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Wiele z wymienionych jst zwiększyło tygodniowy obowiązkowy wymiar z 20 godzin do 30,33,35,38, a nawet 40 .ZG ZNP nie sądzi , aby mówiąc o rozwoju wsparcia i pomocy psychologiczno – pedagogicznej właśnie takie rozwiązania miała Pani minister na myśli.
Sytuacja ta pokazuje również ,że odebranie kompetencji w 2009 r. organowi nadzoru pedagogicznego do opiniowania tych kwestii, w związku z nowelizacją ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2009 r. nr 1,poz.1) spowodowało absolutną dezynwolturę wielu samorządów w tym zakresie.
Wydaje się, że samorządy nie chcą pamiętać o tym, że uchwały określające tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych podlegają rygorom art. 42 ustawy Karta Nauczyciela . Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień, w tym również nauczyciela psychologa, pedagoga, logopedy i doradcy zawodowego. W ramach tego czasu pracy nauczyciel obowiązany jest realizować :
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust.3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a lub 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
W sytuacji kiedy w uchwałach organów prowadzących jeden z elementów czasu pracy tj. tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć określony jest na wysokim poziomie istnieje bardzo poważne ryzyko, że po uwzględnieniu pozostałych elementów składowych 40 godzinnego tygodnia pracy - innych zajęć i czynności statutowych oraz w zależności od typu placówki - 2 lub 1 godziny tzw. karcianej jak również zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, a także samokształceniem i doskonaleniem zawodowym - czas pracy przekroczy dopuszczalną ustawową 40 godzinną tygodniową normę pracy.
Niepokojącym jest fakt, że wojewodowie w ramach nadzoru prawnego nie uchylają uchwał przyjętych z naruszeniem prawa - niewłaściwe podstawy prawne do przyjęcia uchwały, wykraczanie poza kompetencję zapisaną w art.42 ust.7 pkt 3 i ustalanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dla stanowisk niewymienionych w zapisie np. reedukatorów, rewalidatorów, socjoterapeutów, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej, rehabilitantów, oraz określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin z naruszeniem art. 42 ustawy Karta Nauczyciela. Ewidentnym przykładem jest Uchwała Nr XVII Rady Gminy Chełm z dnia 30 kwietnia 2012r. ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego 11 czerwca 2012r., poz. 1859, określająca tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć na poziomie 40 godzin( uchwały w dyspozycji ZG ZNP).
Zdaniem ZNP sprawa jest poważna. Wydaje się bowiem, że tak daleka autonomia samorządów doprowadziła do złamania konstytucyjnej zasady równego traktowania. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w artykule 32 mówi o tym, że wszyscy są równi wobec prawa. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Dyskryminowani czują się nauczyciele psychologowie , pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi zatrudnieni na terenach jst, które zwiększyły w ramach obecnego wynagrodzenia o 40, 50% tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć. Ponadto w wyniku działania organów prowadzących za swoją pracę otrzymują zdecydowanie mniejsze wynagrodzenie niż osoby wykonujące tę samą pracę na terenie innych jst.
Związek Nauczycielstwa Polskiego zastanawia się jaka przesłanka zdecydowała o tym, że ustawodawca wprowadził tak daleko idące arbitralne rozróżnienie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć między stanowiskami nauczyciela psychologa , pedagoga, logopedy w poradniach psychologiczno - pedagogicznych, a tymi samymi stanowiskami w szkołach .W pierwszym przypadku ustalając sztywno w art.42 ust.3 lp.11 na poziomie 20 godzin, a w drugim oddając kompetencje samorządom do swobodnego określenia tego wymiaru w uchwałach. W tej sprawie Związek Nauczycielstwa Polskiego zamierza zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich.
ZG ZNP oczekuje od Pani minister uruchomienia mechanizmów, które pozwolą w ramach nadzoru sprawowanego przez resort i kuratorów wyeliminować z podległych szkół i placówek patologie związane z funkcjonowaniem od 1 września 2012 r. wadliwych uchwał jst. Oczekujemy ,że kuratorzy oświaty wykonujący w imieniu wojewody zadania związane z nadzorem podejmą współpracę z wojewodami w celu wyeliminowania z obrotu prawnego wadliwych uchwał. Liczymy również na to, że na stronach resortu edukacji pojawi się stanowisko MEN w sprawie zgodnego z prawem sposobu wykonania przepisu art.42 ust.7 pkt 3 w zakresie określania w uchwałach jst tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.

Sławomir Broniarz/-/

Prezes ZNP

Źródło: ZNP

www.znp.edu.pl
 
Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne
 


Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne



14 sierpnia Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w 2012 r. oraz projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w 2012 r. Pomoc w ramach programu, w wysokości 1000 zł, będzie udzielana uczniom, którzy w roku szkolnym 2012/2013 będą realizowali obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne lub uczęszczali do szkół dla młodzieży wszystkich typów. Będzie on wypłacony tym uczniom, których rodziny otrzymały zasiłek celowy do 6 000 zł przyznawany na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w związku ze stratami poniesionymi w wyniku nawałnic lub innych zdarzeń atmosferycznych, w szczególności gradobicia lub powodzi.

Szacuje się, że liczba beneficjentów pomocy wyniesie do 2 500 uczniów.

Źródło: MEN


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. listopada 2025 12:00
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum